کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

معرفی ۹ مورد از انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز

معرفی ۹ مورد از انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز

با توجه به اینکه تجارت در دنیای امروزی به تجارت آنلاین تغییر کرده است ، هزینه کردن و قرار دادن بودجه برای بازاریابی و تبلیغاتی مانند تبلیغ در گوگل به یک الزام تبدیل شده است. گوگل ادز از اکتبر 2000 شروع به کار کرده است ، در مراحل اولیه تنها تبلیغات در نتایج جست و جو وجود داشتند اما در حال حاضر روند تبلیغ گسترده تر شده است.
در این مقاله از افراک، قصد داریم به معرفی هریک از انواع تبلیغات گوگل بپردازیم. شما را با ویژگی‌ها، مزایا و شرایط استفاده از آنها آشنا می‌کنیم. همچنین خواهیم گفت متوسط هزینه هر کلیک یا سرنخ CPC برای هر کدام از این تبلیغات چقدر است. خواندن این مقاله کاربردی و آگاهی‌بخش را از دست ندهید!

انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل

انواع مختلفی از کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز وجود دارد. این تبلیغات در ۹ بخش طبقه‌بندی می‌شوند که عبارت‌اند از: جستجو Search، نمایش Display، خرید Shopping، ویدئو Video، اپلیکیشن App، کشف Discovery، خدمات محلی Local Service، حداکثر عملکرد Performance Max و هوشمند Smart.

برای اجرای هرکدام از این تبلیغات باید یک یا چند ویژگی از امکانات گوگل را به کار بگیرید. همان‌طور که می‌دانید، غول فناوری گوگل شبکه‌ای از امکانات و کانال‌های مختلف نظیر Youtube، Google Shopping، Google SERP، Gmail و… را در اختیار دارد. باید باتوجه‌به محصول، صنعت و بودجه خود بهترین تبلیغ را انتخاب و آن را با استفاده از کانال‌های موجود اجرا کنید.

انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز

۱- تبلیغات جستجو Search Ads

این نوع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز برای زمانی است که افراد به دنبال چیزی مشابه محصول یا خدمت شما هستند. Search Ads در صفحه نتایج جستجو ظاهر می‌شود و برای نمایش تبلیغات مرتبط با کلمات کلیدی مناسب است.

  • ویژگی کلیدی تبلیغات جستجو، مبتنی بر متن بودن و به‌صرفه‌بودن آنها است.
  • هزینه ایجاد هر سر نخ Lead در این تبلیغات به طور میانگین ۳ تا ۴ دلار است.

تبلیغات سرچ، مبتنی بر متن و شبیه لیست لینک‌ها در صفحه نتایج جستجو است. آنها نیز همچون لیست لینک‌ها با عناصری نظیر نام وب‌سایت، تگ عنوان صفحه و توضیحات متا ظاهر می‌شوند. همان‌طور که در تصویر پایین می‌بینید، Search Ads بالاتر از نتایج ارگانیک و با علامت Sponsered مشخص شده‌اند.

در تبلیغات متنی، تبلیغ کننده بر روی کلید واژه ها بودجه بندی می کند و آن بودجه بندی مشکل می کند که این تبلیغات کجا نمایش داده شود. تبلیغات نمایشی اما سیستمی متفاوت دارد، تبلیغ کننده می تواند مکان های تبلیغ را انتخاب کند. تبلیغات نمایشی هدف گذاری های زیر را دارد:

  • هدف گذاری محتوایی: با انتخاب برخی از کلید واژه ها، تبلیغات محتوایی در وب سایت هایی که محتوای مشابه به سایت شما دارند نمایش داده می شوند. بازدید کنندگان در حال خواندن مقالات آن وب سایت تبلیغ شما رو خواهند دید.
  • هدف گذاری مکانی: این نوع هدف گذاری برای این مناسب است که تبلیغ کننده مشخص کند که تبلیغش در چه سایت هایی نمایش داده شود.
  • ریمارکتینگ: در این نوع تبلیغات تبلیغ به افرادی که قبلا از سایت شما بازدید کرده اند و یک مشتری بالقوه به حساب می آیند، نمایش داده می شود.
  • هدف گذاری موضوعی: این تبلیغ به شما اجازه می دهد که یک دسته بندی مخصوص در یک سایت را هدف گذاری کنید.
  • هدف گذاری جنسیتی، جغرافیایی، زبانی: اگر تبلیغ شما یک مخاطب خاص دارد، تبلیغات را برای گروه جغرافیایی و زبانی خاص می توانید محدود کنید.
انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز

۲- تبلیغات نمایش Display ads

تبلیغات نمایش(Display ads) گوگل ادز در میلیون‌های صفحه وب، اپلیکیشن و دارایی گوگل ظاهر می‌شود. در این کمپین از کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز، گوگل آگهی‌های تصویری را از طریق کانال‌های مختلف در چندین مکان و دستگاه مختلف به کاربر نشان می‌دهد. Display ads برای ایجاد آگاهی درباره بازارهای جدید مناسب است.

  • هزینه هر سرنخ در تبلیغات نمایش به طور متوسط ۱ تا ۲ دلار است.
  • این تبلیغات بصری است و بیش از ۳۵ میلیون برنامه، وب‌سایت و دارایی گوگل را پوشش می‌دهد.
  • Display ads آگهی‌ها را باتوجه‌به رفتار کاربران نمایش می‌دهد. گوگل آنها را بر اساس موضوع صفحه وب، سابقه جستجوی کاربر و دسته‌بندی فعالیت‌های او، منتشر می‌کند.

گاهی ممکن است Display Ads آزاردهنده باشد؛ چون همراه با محتواهای موردعلاقه کاربر نمایش داده می‌شود. بااین‌حال حتی اگر کاربر روی آنها کلیک نکند به‌طورکلی با تبلیغات نمایش، آگاهی از برند Brand Awareness افزایش می‌یابد. ضمن اینکه این نوع تبلیغات به دلیل مرتبط بودن با رفتار و نیاز کاربر، ارزش تبدیل بالایی دارند.

انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز

۳- تبلیغات خرید Shopping ads

Shopping ads بهترین نوع تبلیغات برای فروش محصولات فیزیکی است. این نوع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز در Google Shopping، SERP، Images، Maps و نتایج شرکای جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود. متأسفانه به دلیل تحریم‌های بین‌المللی در حال حاضر این تبلیغات در ایران فعال نیست.

  • هزینه هر سرنخ Lead به طور متوسط کمتر از یک دلار است.
  • ویژگی بارز تبلیغات خرید، نمایش تصاویر محصول و جاگذاری خودکار تبلیغات با استفاده از قابلیت Merchant Center است.

برای ایجاد Shopping ads باید فیلدهای محصول در Google Merchant Center را تکمیل کرد؛ کاری که از نوشتن متون تبلیغاتی خلاقانه در تبلیغات جستجو آسان‌تر است. هر تبلیغ شامل عناصری مانند قیمت، اطلاعیه فروش، رتبه‌بندی کاربران، کاهش قیمت، نام برند و نام محصول می‌شود.

انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز

۴- تبلیغات ویدیویی Video ads

اگر محتوای تبلیغاتی ویدئویی دارید یا مخاطبان شما به این دسته از محتواها علاقه دارند، بهتر است از تبلیغات ویدیویی(Video ads) گوگل استفاده کنید. این تبلیغات قبل، حین و بعد از ویدیوهای Youtube نمایش داده می‌شود؛ علاوه بر این، فید جستجو و فید Home در Youtube و کلیه شرکای ویدئویی Google، مکان‌های دیگری هستند که تبلیغات ویدیویی گوگل ادز در آن نمایش داده می‌شود.

  • هزینه هر سرنخ در Video ads به طور متوسط کمتر از ۱ دلار است.
  • از این نوع کمپین‌ها می‌توان برای تبلیغ محصول از طریق ویدئو یا برای تبلیغ ویدئوهای موجود استفاده کرد.
  • می‌توان آنها را در اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و وب‌سایت‌های شبکه همکار گوگل نمایش داد.

از سال 2006 گوگل بستر یوتیوب را با قیمت زیادی خریداری کرد. هدف گوگل ایجاد یک وب سایت بسیار جذاب و مناسب برای تبلیغات بود. از آن زمان تبلیغ در یوتیوب زیادی اجرا شده است؛ به همین خاطر این پلتفرم به یک فرصت فوق العاده برای تبلیغات تبدیل شد. یوتیوب هم اکنون فرمت های متفاوتی برای تبلیغات پیشنهاد می دهد.

  • In-stream video ads: نوعی تبلیغ پرکاربرد جهان در حال حاضر این تبلیغ است. در این نوع تبلیغ ویدئو های تبلیغی شما قبل یا بعد و با در حین ویدئو نمایش داده می شوند.
  • Outstream video ads : این تبلیغات بر خلاف تبلیغات بالا وابسته به یک ویدئو ی دیگر نیست بلکه خود به صورت ویدئویی مجزا نمایش داده می شود.
انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز

شروع تبلیغات در گوگل با افراک

خرید اکانت گوگل ادز

۵- تبلیغات اپلیکیشن App ads

این نوع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز برای تبلیغ اپلیکیشن‌های موجود یا آنهایی که در آینده‌ای نزدیک عرضه می‌شوند، مفید است. تبلیغات اپلیکیشن در نتایج جستجوی Play Store، پیشنهادهای پلی‌استور، سرپ گوگل، فیدهای یوتیوب و شبکه جستجوی همکار گوگل نمایش داده می‌شود. فراموش نکنید که App ads برای اپلیکیشن‌های اندروید است.

  • هزینه ایجاد هر لید به طور متوسط ۳ تا ۴ دلار است.
  • این تبلیغات هم برای هدف قراردادن کاربران موجود و هم کاربران جدید استفاده می‌شود.
  • هدف تبلیغات اپلیکیشن، نصب، تعامل یا پیش ثبت‌نام برنامه‌های اندروید است.

همچون تبلیغات Shopping ads برای تبلیغات اپلیکیشن نیز می‌توانید با انجام چند کار ساده تبلیغ خود را اجرا کنید. متن اصلی را وارد کنید، تنظیمات زبان را انجام دهید و سپس بودجه را مشخص کنید. Google از تحلیل داده‌های Play Store مناسب‌ترین چیدمان را برای نمایش تبلیغات ایجاد می‌کند.

انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز

۶- تبلیغات دیسکاور Discovery ads

یکی دیگر از انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز، Discovery ads است. این تبلیغات در فید Google Discover، فید هوم پیج و Watch Next یوتیوب و برگه‌های Social و Promotion جی‌میل نمایش داده می‌شود. تبلیغات کشف برای هدف قراردادن کاربرانی مناسب است که قصد خرید دارند.

  • هزینه هر سرنخ به طور متوسط کمتر از ۱ دلار است.
  • در این تبلیغات از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای تنظیم خودکار تبلیغات استفاده می‌شود.
  • Discovery ads با نمایش تصاویر چندگانه همراه است.

در تبلیغات دیسکاور، آگهی‌ها شامل تصاویر چندگانه، تیترها، متن توصیفی محصول، لوگو و نام تجاری است. در این تبلیغات، گوگل به طور هوشمند از سیگنال‌های هدف مشتری، هوش مصنوعی و اهداف ازپیش‌تعیین‌شده مزایده bidding گوگل و نرخ تبدیل(Conversion) برای تنظیم و نمایش آگهی‌ها استفاده می‌کند. نرخ تبدیل این آگهی‌ها نسبتاً زیاد است؛ چون کاربران زمانی با Discover ads روبه‌رو می‌شوند که قصد خرید محصول یا خدمتی را دارند.

انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز

۷- تبلیغات خدمات محلی Local Services Ads

اگر خدمت یا محصول شما مختص کاربران محلی است، باید از تبلیغات محلی گوگل استفاده کنید. این نوع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز در صفحه نتایج جستجوی گوگل و Google Maps نمایش داده می‌شود و برای ایجاد سرنخ Lead محلی فوق‌العاده است. هزینه ایجاد هر سرنخ در Local ads به طور متوسط ۳ تا ۴ دلار تمام می‌شود.

این نوع تبلیغات از نظر فنی بخشی از خدمات سرویس اصلی Google Ads نیست، بااین‌حال نوعی از تبلیغات گوگل است. صاحبان خدمات و محصولات محلی اگر مجوز، بیمه و الزامات بررسی پیشینه گوگل را داشته باشند، می‌توانند از Local Services Ads استفاده کنند.

وقتی کاربران بر روی تبلیغات خدمات محلی کلیک می‌کنند، می‌توانند مستقیماً با کسب‌وکار تماس بگیرند. نکته جالب و حائز اهمیت این نوع تبلیغات، سیستم رتبه‌بندی و محل نمایش Local Ads است. اگر کسب‌وکار در پاسخگویی و جلب رضایت کاربران ضعیف عمل کند، رتبه‌اش سقوط می‌کند و سایر کسب‌وکارها جایگاه او را می‌گیرند.

انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز

۸- تبلیغات حداکثر عملکرد Performance Max ads

این تبلیغات برای همه کانال‌های تبلیغاتی Google قابل‌استفاده است. ویژگی بارز کمپین Performance Max ads، ایجاد تجربه‌ای یکپارچه از خرید به طور خودکار و بهینه‌شده برای تمام سطوح تبلیغاتی گوگل است. هزینه ایجاد هر لید در این نوع کمپین‌های تبلیغاتی Google Ads به طور متوسط ۳ تا ۴ دلار است.

  • در این تبلیغات از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی خودکار تبلیغات استفاده می‌شود.
  • به طور خودکار تبلیغات در تمامی کانال‌های تبلیغاتی گوگل نمایش داده می‌شود.
  • با تبلیغات حداکثر عملکرد می‌توانیم بخش‌های جدیدی از بازار را بر اساس اهداف و رفتار واقعی کاربران شناسایی کنیم.

Performance Max ads از کمپین‌های تازه‌تأسیس و آینده‌دار گوگل است که در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. در این کمپین‌ها، غول فناوری گوگل از همه ظرفیت کانال‌های تبلیغاتی خود برای ایجاد بهترین نتیجه از تبلیغات استفاده می‌کند.

تبلیغ‌کننده‌ها اهداف تبلیغاتی خود مانند فروش، سرنخ و ترافیک وب‌سایت را اولویت‌بندی می‌کنند. آنها برای داشتن تبلیغاتی با حداکثر عملکرد باید یک گروه دارایی assets شامل تصاویر، ویدئوها، تیترها، توضیحات، لوگوها و سیگنال‌های مخاطب تعیین کنند. گوگل با استفاده از این دارایی‌ها تبلیغات مناسب هر کانال را ایجاد می‌کند.

برای ایجاد تبلیغ در Performnce Max ads نیازی به تعیین نوع تبلیغ نیست. تبلیغ‌کننده‌ها فقط باید عناصر موردنظرشان در تبلیغات را مشخص کنند تا گوگل به طور هوشمند بهترین تبلیغات را برای آنها بسازد.

برای هر کسب و کاری چه تبلیغاتی بازدهی بیشتری دارد؟ مطالب زیر بر اساس تجربیات کارشناسان گوگل ادز مجموعه نوشته شده است.

۹- تبلیغات هوشمند Smart ads

تبلیغات هوشمند بهترین نوع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز برای کسانی هستند که به نتیجه، بیشتر از کانال تبلیغاتی اهمیت می‌دهند. این تبلیغات در Google Serp، Maps، Youtube، Gmail و سایت‌های شریک جستجو نمایش داده می‌شود. هزینه ایجاد هر Lead در Smart ads به طور متوسط ۳ تا ۴ دلار است.

  • در این تبلیغات، برآورده‌شدن اهداف کمپین بر استفاده از یک کانال خاص اولویت دارد.
  • تبلیغات هوشمند، به‌عنوان مرکز تبلیغات بین کانالی عمل می‌کند.
  • در Smart ads به‌جای کلمات کلیدی خاص، مضامین آنها هدف قرار می‌گیرند.

این تبلیغات مشابه Performane Max ads هستند اما نیاز به کنترل بیشتری دارند؛ برای ایجاد آنها باید دست به تنظیمات بیشتری زنید و فیلدهای بیشتری را تکمیل کنید. شما باید متن تبلیغاتی، چند تصویر، ویدئو، اولویت‌های مخاطب، مضامین کلمات کلیدی و بودجه آگهی را تعیین کنید.

سپس Google به طور خودکار این تبلیغات را در سایت‌های همکار جستجو و کانال‌های صفحه نتایج جستجو، Maps، یوتیوب و جی‌میل نمایش می‌دهد. بدین ترتیب بدون اینکه کمپین‌های جداگانه‌ای برای هر کانال ایجاد کنید، گوگل باتوجه‌به اهداف تعیین شده، آگهی‌ها را در کانال‌های مناسب خود منتشر می‌کند.

راهنمایی

برای اینکه از کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز بهترین نتیجه را بگیرید، طبق دستورالعمل زیر اقدام کنید:

  • آیا کانال خاصی را برای انجام تبلیغات مدنظر دارید؟ اگر تصمیم خود را برای استفاده از تبلیغاتی نظیر تبلیغات ویدئویی، سرچ یا وب‌سایت‌های همکار گوگل گرفته‌اید، باید کمپین مرتبط با آنها را انتخاب کنید.
  • آیا محصول یا خدمت شما مختص کاربران محلی است؟ اگر چنین است، Local Service Ads مناسب کسب‌وکار شماست.
  • آیا به اهداف بیشتر از کانال‌های تبلیغاتی اهمیت می‌دهید؟ در این صورت بهترین گزینه‌ها، تبلیغات Performance Max یا Smart ads هستند.

نتیجه؛ درست انتخاب کنید!

همان‌طور که دیدیم، غول فناوری گوگل امکانات تبلیغاتی مختلف و پیشرفته‌ای را برای کاربران فراهم کرده است. بااین‌حال، هرکدام از انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز دارای ویژگی خاصی هستند که باید با علم و تخصص کافی انتخاب شوند.

تبلیغ در گوگل بر اساس پرداخت های خارجی انجام می گیرد بنابراین بهتر است کسی که این تبلیغات را انجام می دهد، دانش لازم در این زمینه را داشته باشد. اگر فرد متخصص مدیریت پنل را در دست بگیرد هزینه های تبلیغ شما تا بخش زیادی کاهش می یابد و از هدر رفتن بخشی از بودجه جلوگیری می کند. تیم افراک با سال ها تجربه در زمینه ی تبلیغات آنلاین و انتخاب بهنرین انواع تبلیغ در گوگل شما را در این امر راهنمایی خواهد کرد. برای استفاده از مشاوره رایگان و سفارش کلیک گوگل می توانید تماس بگیرید.

معرفی ۹ مورد از انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز
با توجه به اینکه تجارت در دنیای امروزی به تجارت آنلاین تغییر کرده است ، هزینه کردن و...
5 از 22 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید