کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

کلیک‌ فیک گوگل ادز چیست؟ (معرفی انواع آن)

کلیک‌ فیک گوگل ادز چیست؟ (معرفی انواع آن)

اگر تبلیغات گوگل را آغاز کرده اید و یا قصد راه اندازی کمپین های گوگلی را دارید، باید بدانید که رقبای شما دست روی دست نگذاشته اند تا شما در صفحه اول گوگل، بالاتر از همه بدرخشید و سودهای نجومی داشته باشید! آن ها هم میتوانند در تبلیغ گوگل با شما به صورت مثبت و منفی رقابت کنند. رقابت منفی در کمپین های گوگل شامل استفاده از کلیک های هرز است.
چیزی راجع به کلیک فیک شنیده اید؟ کلیک های فیک چه تاثیری روی کمپین های تبلیغ گوگل شما میگذارند؟ با آژانس تبلیغات آنلاین افراک همراه باشید تا با مفهوم کلیک فیک گوگل ادز و انواع کلیک های فیک گوگل ادز آشنا شوید. توجه بفرمایید که برای ثبت سفارش کلیک گوگل نیز می توانید از خدمات افراک بهرمند شوید.

تقلب کلیکی یا کلیک هرز چیست؟

تصور کنید شخصی برای سرگرمی روی تبلیغات شما در گوگل کلیک و وانمود می‌کند که به صفحه شما علاقه‌مند است، درحالی‌که این‌طور نیست! این تقلب کلیکی است، درست مانند فریب‌دادن کسی برای پرداخت هزینه بلیط‌های جعلی!

به‌طورکلی کلاهبرداری کلیکی زمانی اتفاق می‌افتد که افراد یا برنامه‌های کامپیوتری (مانند ربات‌ها) عمداً روی تبلیغات آنلاین کلیک می‌کنند تا به کمپین‌های تبلیغاتی‌تان آسیب برسانند یا شما تبلیغ‌کنندگان را وادار به پرداخت هزینه بیشتر کنند.

از هر ۵ تبلیغ آنلاین پولی، یکی تحت تأثیر کلاهبرداری کلیکی قرار می‌گیرد! این مشکل به کسب‌وکارها خسارت‌های جدی می‌زند و پول آن‌ها را هدر می‌دهد. بنابراین شرکت گوگل چگونه از کمپین های تبلیغاتی شما در برابر این کلاهبرداری‌ها محافظت می‌کند؟ آن‌ها از ابزارهای ویژه و ترفندهای هوشمندانه برای شناسایی و جلوگیری از تقلب کلیکی استفاده می کنند و تبلیغات شما را ایمن و دنیای تبلیغات آنلاین را منصفانه و صادقانه نگه می‌دارند.

تأثیر کلیک هرز چیست؟

تصور کنید برای چندین پیتزای خوشمزه پول می‌دهید، اما رستوران برای شما جعبه خالی می‌فرستد! این همان کاری است که کلیک‌های فیک با بودجه تبلیغاتی شما انجام می‌دهد. کلیک‌های فیک بدون اینکه برایتان مشتری واقعی بیاورند، پول شما را می‌بلعند؛ حتی بدتر از آن، این کلیک‌ها داده‌های وب‌سایت شما را به هم می‌زنند.

کلاهبرداری کلیکی بخش‌های مختلف کسب‌وکار شما را به هم می‌زند؛ بودجه بازاریابی‌تان را از بین می‌برد، به فروش شما لطمه می‌زند، تیم مالیتان را گیج و داده‌های سایتتان را غیرقابل‌اعتماد می‌کند. این یک مشکل بزرگ است و هر سال میلیاردها دلار هزینه ایجاد می‌کند. در بخش بعدی با انواع کلاهبرداری کلیکی آشنا می‌شویم.

مطلب مرتبط: چگونه کلیک فیک تبلیغات گوگل را تشخیص دهیم؟

انواع کلیک فیک در تبلیغات گوگل

برای مبارزه با کلیک فیک (همان کلیک‌های یواشکی که بودجه تبلیغات شما را هدر می‌دهند!) باید بدانید چه کسی پشت آن‌هاست؛ درست مثل دستگیرکردن یک دزد، شما باید چهره آن دزد را بشناسید! بنابراین درک انواع مختلف کلیک‌های تقلبی برای متوقف کردن آن‌ها، ضروری است.

برنامه‌های خودکار و نرم‌افزارهای تقلبی

برنامه‌های خودکار (همان ربات‌ها) می‌توانند تعداد زیادی کلیک جعلی بسازند، آن‌ها روی تبلیغات شما کلیک و پولتان را هدر می‌دهند! این ربات‌ها سعی می‌کنند مانند افراد واقعی رفتار کنند، اما گوگل ابزارهای ویژه‌ای برای شناسایی آن‌ها دارد؛ گوگل حتی می‌تواند کلیک‌های تصادفی را بشناسد و آن را نادیده بگیرد، مخصوصاً روی تلفن‌های همراه که امکان ضربه اشتباه وجود دارد.

کلیک‌های دستی صاحبان سایت

زمانی که شما از پلتفرم Google Display Network برای تبلیغات استفاده می‌کنید، احتمال قرارگرفتن تبلیغاتتان روی سایت‌های مختلف وجود دارد. برخی از صاحبان این سایت‌ها از برنامه گوگل ادسنس (Google AdSense) برای کسب درآمد از کلیک روی آن تبلیغات استفاده می‌کنند، گاهی اوقات آن‌ها برای کسب درآمد بیشتر به طور مکرر روی تبلیغات ضربه می‌زنند، به این اقدام «کلیک‌ فیک دستی» می‌گویند.

برای جلوگیری از این موضوع و محافظت از صاحبان تبلیغات در برابر کلیک فیک دستیِ مالکان سایت‌ها، گوگل سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای برای کاربران گوگل ادسنس در نظر گرفته است. اگر صاحب سایت مرتکب این خطا شود، گاهی برای همیشه حق استفاده از پلتفرم گوگل ادسنس از او گرفته و در برخی موارد سایت بسته می‌شود؛ بنابراین حتی اگر صاحبان سایت‌ها تقلب کنند، شما و تبلیغاتتان در امان هستید!

کلیک‌ تقلبی رقبا روی تبلیغات شما

گاهی اوقات رقبای شما به طور مکرر روی تبلیغاتتان کلیک و وانمود می‌کنند مشتریانی علاقه‌مند هستند. این کار بودجه تبلیغاتی شما را بدون فروش واقعی هدر می‌دهد. اما دلیل انجام این کار چیست؟! صدمه‌زدن به شما، کمپین تبلیغاتی و هدردادن سرمایه‌های کسب‌وکارتان!

آن‌ها این کار را باهدف سخت‌تر کردن مسیر موفقیت شما می‌کنند، بدون شک این اتفاق در مسابقه‌های شلوغ بیشتر اتفاق می‌افتد؛ هرچه کلمات کلیدی محبوب‌تر باشند، رقابت شدیدتر و احتمال تقلب کلیکی رقبا برای شکست شما بیشتر می‌شود. اما نگران نباشید، گوگل داور مسابقه است. آن‌ها سیستم‌های هوشمندانه‌ای برای دستگیری این افراد و محافظت از بودجه شما دارند. در بخش بعدی با روش‌های گوگل برای نظارت و جلوگیری از کلیک فیک آشنا می‌شویم.

گوگل از چه روش‌هایی که برای نظارت و جلوگیری از کلیک فیک استفاده می‌کند؟

گوگل از تبلیغات کسب درآمد می‌کند و به‌شدت به این موضوع متکی است؛ بنابراین یک بخش خاص برای شناسایی و حذف کلیک‌های تقلبی در گوگل ادز در نظر گرفته است.

تأیید سایت گوگل ادسنس

گوگل ادسنس یک پلتفرم عالی با دسترسی به بیش از ۱۱ میلیون سایت است؛ این موضوع گوگل ادسنس را به بهترین انتخاب برای تبلیغات برای مخاطبان جهانی تبدیل می‌کند.

تصور کنید تبلیغات گوگل یک بازار آنلاین غول‌پیکر است که تبلیغ‌کنندگان را با مشتریان بالقوه در میلیون‌ها سایت مرتبط می‌کند. این بازار بزرگ برای دسترسی به افراد زیاد و مشتریان بالقوه عالی است؛ اما گاهی برخی از سایت‌ها فقط به دنبال به‌دست‌آوردن پول از تبلیغات هستند و به کیفیت یا تجربه کاربر اهمیتی نمی‌دهید. آن‌ها طراحی ضعیف، سرعت بارگیری کُند و تبلیغات یا محصولات جعلی دارند.

وقتی وب‌سایت‌ها به برنامه پلتفرم گوگل ادسنس وارد می‌شوند، فرایند تأیید آن‌ها به‌صورت خودکار انجام نمی‌شود، بلکه گول از تأیید دستی استفاده می‌کند. گوگل مانند یک بازرس برای حل مشکل کلیک فیک و محافظت از تبلیغ‌کنندگان و کاربران، قبل از اینکه به سایت‌ها اجازه نمایش تبلیغات را بدهد، آن‌ها را بررسی و از بارگذاری سریع و آسان و محتوای شفاف و صادقانه مطمئن می‌شود. این فقط اولین قدم است. گوگل ابزارهای دیگری نیز برای شناسایی کلیک‌های فیک و حفظ بازار آنلاین منصفانه و صادقانه برای همه دارد.

اما نگرانی‌ها هنوز ادامه دارد. در برخی موارد حتی اگر گوگل وب‌سایت‌ها را قبل از نمایش تبلیغات بررسی کند، برخی از صاحبان سایت‌ها هنوز می‌توانند سیستم را فریب دهند و سایت‌های به‌ظاهر قانونی بسازند. در یک گزارش، حدود ۹۰ درصد از ۴۸۰۰۰ سایت گوگل ادسنسِ ارزیابی‌شده، به طور بالقوه کلاهبردار بودند!

درواقع این سایت‌ها فقط برای کسبِ پولِ تبلیغات، طراحی شده‌اند و هیچ محتوای باارزشی ندارند. گوگل برای حل این مشکل از Ads.txt استفاده می‌کند. ads.txt مخفف عبارت «Authorized Digital Sellers» و یک فایل متنی ساده است که صاحبان سایت می‌توانند در سرور خود آپلود کنند. این فایل شامل نام شرکت‌های مجازِ موردتأیید برای تبلیغات است. باوجود سایت‌هایی که هنوز راهی برای دورزدن این لیست پیدا می‌کنند، گوگل به طور مداوم در حال تکمیل و بررسی لیست ads.txt است.

خداحافظی با کلیک‌های جعلی: گوگل ادسنس در مسیر شفافیت

گوگل در بازی تبلیغاتی خود بازیکنان صادق می‌خواهد؛ بنابراین سایت‌ها را از نظر کلاهبرداری بررسی می‌کند. زمانی که سایتی به گوگل ادسنس می‌پیوندد، گوگل کلیک‌های تقلبی آن را میابد و اگر بیش از حد کلیک‌های جعلی داشته باشد، ممکن است اخطار بگیرد یا حتی بسته شود.

 البته چند کلیک تصادفی، سایت‌ها را به خطر نمی‌اندازد. گوگل می‌داند که گاهی اشتباهاتی رخ می‌دهد. در طول کمپین‌های تبلیغاتی‌تان، مراقب باشید کلیک‌ها از کجا می‌آیند؛ اگر سایت مشکوک به نظر می‌رسید، آن‌ها را به گوگل گزارش دهید.

الگوریتم‌هایی برای محافظت در برابر کلیک‌های تصادفی

تصور کنید در حال مرور سایتی در تلفن خود هستید و به طور تصادفی روی یک تبلیغ ضربه می‌زنید. در این زمان گوگل از تبلیغ‌کنندگان در برابر پرداخت هزینه برای این کلیک محافظت می‌کند؛ اما چگونه؟

گوگل برنامه‌ها و الگوریتم‌های هوشمندانه‌ای برای تشخیص تفاوت بین کلیک‌های واقعی و ضربه‌های تصادفی دارد. برای مثال گوگل نرخ پرش را بررسی می‌کند و اگر ببینند افراد پس از کلیک‌کردن بر روی تبلیغ، خیلی سریع صفحه را ترک می‌کنند، متوجه تصادفی بودن ضربه می‌‌شود.

هوشیاری در برابر تقلب: وظایف مشترک بین گوگل و تبلیغ‌دهندگان

گوگل با ارائه بیشتر از ۱۸۰ فیلتر داده و یک تیم اختصاصی برای کسب‌وکارهایی که از گوگل ادز استفاده می‌کنند، یک سد قوی در برابر تقلب کلیکی ساخته است. باوجود استفاد گوگل از ابزارهای هوشمندانه برای جلوگیری از کلیک‌های فیک، خود شما تبلیغ‌دهندگان نیز باید هوشیار باشید! احتمالا می‌پرسید: «چه کاری از دستمان برمی‌آید؟!»

در ابتدا باید به‌دقت، مراقب تبلیغات خود باشید. به دنبال چیزهای عجیب‌وغریب مانند  کلیک‌هایی از سایت‌های ناشناس و آدرس‌های IP غیرمعمول بگردید و اگر نکته‌ای مشکوک یافتید، به گوگل بگویید. در قدم دوم باید قوانین گوگل را دنبال کنید؛ گوگل دستورالعمل‌هایی برای مبارزه با کلیک‌های فیک گوگل ادز دارد؛ با شناخت آن‌ها، تبلیغاتتان امن‌تر می‌شود.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید