کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

روش های بهبود رتبه سایت در گوگل | 13 روش طلایی بهبود سئو

روش های بهبود رتبه سایت در گوگل | 13 روش طلایی بهبود سئو

بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو یکی از اثرگذار ترین روش های بازاریابی آنلاین است. با این روش مخاطبان بیشتری از جامعه هدف شما با کسب و کارتان آشنا خواهند شد. بی تردید همه مدیران سایت به دنبال بهبود سئو سایت خود هستند اما این امر چگونه ممکن می شود؟ فرقی نمی کند که متخصص سئو باشید یا با سئو به تازگی آشنا شده باشید، تنها کافی است که به صورت مستمر روش های ذیل را انجام دهید تا رتبه سایت خود در گوگل را بهبود بدهید. با افراک همراه باشید.

اثرگذارترین روش های بهبود رتبه سایت

گوگل بیش از 200 فاکتور برای رتبه بندی در نظر دارد که در مقاله پیش، مهمترین فاکتورهای گوگل را شرح داده ایم. در ادامه اثرگذارترین روش های بهبود رتبه سایت را توضیح میدهیم:

۱. استفاده از کلمات کلیدی مناسب

اولین و مهمترین عامل برای جذب مخاطبان از طریق سئو سایت، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط است. کلمات کلیدی مناسب باعث می شوند که سایت بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشد. این رفت و آمد کاربران، موجب افزایش ترافیک ارگانیک سایت می شود؛ پس لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با برندتان تهیه کنید. برای این کار می توانید از ابزار های KWFinder و Google Keyword Planner استفاده کنید. این ابزارها نه تنها میزان حجم جست و جو و سختی کلمات کلیدی را نشان می دهند، بلکه لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با آن را نیز معرفی می کنند. یافتن این کلمات کلیدی، علاوه بر اینکه در سئو و بهینه سازی سایت به شما کمک می کند، در تبلیغات گوگل نیز برای شما کارایی دارند.

۲. استراتژی مناسب

باید بدانید که داشتن یک استراتژی مناسب به معنای رسیدن به ۵۰ درصد موفقیت است. فعالیت های بدون برنامه ریزی مشخص به بهبود رتبه سایت آسیب جدی میزند؛ پس حتما با استراتژی مناسب تولید محتوا کنید. توجه داشته باشید که هر چه محتوای شما بهتر باشد، سایت شما در جایگاه بالاتری خواهد بود. لازم به ذکر است که انتشار محتوای تکراری به سئو سایت آسیب جدی وارد می کند.

۳. بهبود سرعت بارگذاری صفحات سایت

سرعت بارگذاری صفحات وب سایت از اساسی ترین عوامل موفقیت یا عدم موفقیت یک سایت است. کم بودن سرعت بارگذاری صفحات وب سایت، باعث می شود که ربات های خزنده گوگل رتبه و اعتبار سایت را کاهش دهند که این امر، مستقیما روی رتبه بندی سایت منعکس می شود. از طرف دیگر کم بودن سرعت بارگذاری، باعث می شود که نرخ تبدیل مشتریان کاهش یافته و این موضوع موجب افزایش نرخ خروج و در نتیجه افت رنک سایت می شود.

نکته قابل توجه این است که حدود ۴۰ درصد از بازدیدکنندگان، وب سایت هایی را که بارگذاری آن ها بیشتر از ۵ ثانیه طول بکشد را ترک می کنند و نکته مهمتر این که ۸۰ درصد این افراد برای بار دوم وارد سایت نمی شوند. در مقابل اگر سرعت بارگذاری صفحات سایت مناسب باشد، بازدیدکنندگان به بازدید وب سایت ادامه خواهند داد. یکی از ابزار های سنجش سرعت سایت GtMetrix است. با کمک این ابزار می توانید، سرعت سایت را تجزیه و تحلیل و مشکلات سایت را شناخته و آن ها را رفع کنید.

بهبود رتبه سایت

۴. بهینه سازی تصاویر برای بهبود رتبه سایت

یکی از راه های بهبود رتبه سایت، بهینه سازی تصاویر است. تصاویر توجه بازدیدکنندگان را بسیار جلب می کنند. منظور از بهینه سازی تصاویر، استفاده از تصاویر با کیفیت بالا و حجم مناسب است. روش های زیادی برای بهینه کردن تصاویر وجود دارد. از مهمترین این روش ها، ذخیره سازی و تبدیل به فرمت وب است. نرم افزار هایی نظیر فوتوشاپ، این توانایی را دارند که تصاویر را با فرمت مخصوص وب ذخیره کنند. در این روش حجم تصاویر به شدت کاهش یافته ولی کیفیت آن تقریبا تغییری نمی کند. فرمت مناسب برای تصاویر عادی سایت و کاور مطالب JPEG است و برای آیکون ها PNG مناسب است، البته توجه داشته باشید که در صورت نیاز به بهینه سازی بیشتر تصاویر از PNG-۸ استفاده کنید. تصاویر بزرگ و پر حجم یکی از دلایل اصلی افت سرعت سایت و در نتیجه رتبه سایت است. با کمک ابزار Optimizilla به راحتی می توانید تصاویر را بهینه کنید.

مطالب مرتبط

۵ سیگنال گوگل eat بر روی سئو سایت

راهنمای کامل لینک سازی وب سایت ۲۰۲۱

۵. استفاده از تگ های هدینگ (Heading)

یک محتوای مناسب ویژگی های زیادی دارد، منظم و استاندارد بودن یک متن بسیار پر اهمیت است. قالب بندی صحیح مطالب و متون، باعث بهبود UX یا تجربه کاربری می شود. استفاده از تگ های هدینگ و جدا کردن بخش های متن به منظور آسان تر کردن خوانایی و قالب بندی سایت به شدت توصیه می شود. با استفاده از تگ های هدینگ نه تنها متن منظم و مرتب می شود، بلکه برای کاربران و موتور جست و جو به صورت استاندارد بخش بندی می شود. ربات های گوگل، تگ های هدینگ را به خوبی می شناسند و استفاده از آن ها را امتیازی برای وب سایت در نظر می گیرند به ویژه اگر از کلمات کلیدی در تگ ها استفاده شده باشد.

تگ های هدینگ

۷. نگارش توضیحات متای جذاب

باید بدانید که توضیحات متا، شرح کوتاهی ازمحتوای صفحات وب می باشد؛ که در موتورهای جست و جو نمایش داده می شود. توضیحات متا تاثیر گذار می تواند نظر مخاطب را جلب کرده و یا مخاطب را از سایت دور کند. یکی از مهمترین عوامل افزایش نرخ کلیک، توضیحات متای جذاب است. بنابراین توضیحات متا می تواند تاثیر زیادی، روی رتبه سایت بگذارد و آن را بهبود دهد. توجه داشته باشید که توضیحات متا هم مانند کلمات کلیدی نباید تکراری باشد.

۸. بهبود قالب بندی مطالب

از دیگر روش های بهبود رتبه سایت، قالب بندی مناسب مطالب سایت است. یک طرح مناسب و کاربر پسند باعث می شود که تجربه کاربری افزایش یابد. انتخاب فونت مناسب و خوانا در کنار استفاده از اندازه های مناسب، خوانایی متن را چند برابر می کند. یکی از توصیه های افراک به شما استفاده از متن های رنگی و فونت های بولد می باشد.

از دیگر روش های افزایش کیفیت متن استفاده از فهرست های نقطه ای است. این فهرست ها خوانایی متن را دو چندان می کند. توجه داشته باشید که از تصاویر، رنگ ها و فهرست های نقطه ای به اندازه استفاده کنید در این صورت منبع معتبری برای کاربران و موتورهای جست و جو خواهید بود.

۹. استفاده از لینک های داخلی و خارجی

یکی از مهمترین مباحث پیرامون سئو و رتبه سایت استفاده از لینک های داخلی و خارجی در محتوا است. با کمک لینک های داخلی مخاطب را درون سایت نگه می دارید. لینک سازی داخلی باعث افزایش سرعت ایندکس شدن سایت می شود، زیرا خزنده های گوگل با استفاده از لینک ها می توانند به همه جای سایت سر بزنند و سایت را با سرعت بیشتری ایندکس کنند. لینک های خارجی نسبت به لینک های داخلی از عملکرد متفاوتی در انتقال اعتبار صفحه دارند، چرا که سایت دیگری در حال لینک دادن به صفحات شماست. اکثر متخصصین سئو معتقدند که لینک های خارجی، قدرتمندترین شاخص رتبه دهی به سایت ها هستند.

بهبود رتبه سایت

۱۰. به روز رسانی سایت و محتواهای قدیمی

یکی دیگر از راه های بهبود رتبه سایت، به روز رسانی سایت است. به این معنا که به صورت مستمر و منظم، مطالب جدید در سایت آپلود کنید و مطالب قدیمی که ارزشمند هستند را به روز کنید. برای آپدیت مطالب قبلی می توانید از ابزار google search console کمک بگیرید، برای این کار در قسمت Performanse می توانید کلمات کلیدی که وب سایت تان هم اکنون در آن ها رتبه خوبی ندارد ولی عملکرد بالایی دارند را شناسایی کنید. کاملا هم مشخص است که کلمه کلیدی شناسایی شده مربوط به کدام مقاله شما می باشد. با شناخت این کلمات، می توانید تصمیم بگیرید که مطالب جدید بنویسید یا مطالب قبل را بهبود دهید.

 11. بهبود تجربه کاربر در سایت

موتور های جستجوی گوگل میخواهند بهترین نتایج را برای درخواست کاربران نمایش دهند.
اگر کاربران بعد از جستجوی موضوع مورد نظرشان با لیستی از بی ربط ترین و بی کیفیت ترین مطالب و صفحات رو به رو شوند, گوگل به راحتی این موضوع را متوجه میشود و دیگر از این صفحات برای نمایش استفاده نمیکند. به همین دلیل است که گوگل بزرگترین موتور جستجوی جهان است!!

مطالب مرتبط و آموزنده میتواند کاربران را جذب کند. بنابراین حواستان به کلمات کلیدی وبسایت خود باشد. همچنین هیچ کاربری نمیخواهد ساعت ها منتظر باز شدن صفحات باشد.
اگر کاربری مدت زمان زیادی را در صفحات یک وبسایت بماند, گوگل متوجه خواهد شد که این وبسایت کاربردی و با ارزش است.

بنابراین این وبسایت را به کاربران بیشتری نمایش میدهد و شما با محتوای کاربردی و قوی رتبه های بالا را کسب میکنید. این یعنی یک سئو قوی!!

12. لوگو و منوبار

این قسمت نیاز به توضیحات خاصی ندارد. مشخص است که هر وب‌سایتی به منو یا نوار پیمایش نیاز دارد. با قرار دادن لوگوی خود در این نوار می‌توانید به برند اورنس خود کمک کنید. همچنین در نظر داشته باشید منوی شما باید کاملا آشکار و منطقی باشد به گونه‌ای که کاربران بتوانند به راحتی به قسمت مورد نظر خود دسترسی داشته باشند و سردرگم نشوند. 

در تصاویر زیر دو نمونه از طراحی ساده، منطقی و کارآمد این قسمت را می‌بینیم:

روش بهبود سئو سایت
روش بهبود سئو سایت

13. استفاده از ابزارهای سئو

ابزارهای سئو (SEO) به منظور بهبود جایگاه و موقعیت یک وبسایت در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل و یا بینگ استفاده می‌شود. با استفاده از ابزارهای سئو، می‌توانید عملکرد وبسایت خود را بهبود مشاهده و بهبود ببخشید و بهترین شانس برای دیده شدن در نتایج جستجو را داشته باشید. در ادامه به برخی از بهترین ابزارهای سئو اشاره خواهیم کرد:

  • ابزار Semrush:
    بررسی صفحات و لینک های داخلی و بررسی رتبه سایت با اکانت سمراش
  • ابزار Ahrefs:
    کشف بک‌لینک‌ها و بررسی آن‌ها، تحلیل رقبا با ساخت اکانت Ahrefs
  • ابزار Moz Pro:
    کیورد ریسرچ، بررسی بک لینک‌های سایت و رتبه صفحات با ابزار Moz pro
  • ابزار Similarweb:
    تحلیل رقبا و انتخاب کلمه کلیدی مناسب با ابزار Similarweb
  • ابزار keyword planner:
    مشاهده دقیق حجم سرچ کلمات کلیدی برای بهبود سئو با ابزار کیورد پلنر
  • ابزار woorank:
    بررسی خودکار وب سایت، توضیحات متا، تگ عنوان و مدیریت بک لینک با ابزار woorank

خرید ابزارهای کاربردی سئو

کلیک کنید

بهبود رتبه سایت : کلام آخر

بهبود رتبه سایت ارتباط مستقیمی با تولید محتوای مناسب دارد. محتوای خوب باعث می شود که ترافیک سایت بالا رفته و در نتیجه سایت شما در جایگاه بالاتری قرار بگیرد. با انجام تبلیغات مناسب و استفاده از استراتژی های ذکر شده به هدف تعیین شده خواهید رسید. تجربیاتتان را با ما و دیگر همراهان به اشتراک بگذارید.

روش های بهبود رتبه سایت در گوگل | 13 روش طلایی بهبود سئو
بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو یکی از اثرگذار ترین روش های بازاریابی آنلاین است. با این روش...
5 از 3 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید
جدیدترین مفیدترین
  1. سلام به نظر شما در برابر آپدیت های گوگل چه کاری باید انجام بدیم؟ بعد از آپدیت گوگل رتبه سایت من افتاد:(

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز
      هر کدام از آپدیت‌ های گوگل، با دلیل خاصی لانچ می‌شوند، باید در مورد جزییات هر کدام مطالعه کنید و سایتتان را بهبود دهید.
      پیشنهاد می کنیم محتوای متنی و تصویری سایت + لینک سازی ها را حتما بررسی داشته باشید.
      با آرزوی موفقیت برای شما

      آیا مفید بود؟