کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

تفاوت سئو و تبلیغ در گوگل (گوگل ادوردز)

تفاوت سئو و تبلیغ در گوگل (گوگل ادوردز)

در صنعت تبلیغات آنلاین، مدت‌ها ست این بحث مطرح است که بین تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز و سئو ارگانیک سایت، کدام یک بهتر است؟ سایت‌ها برای بهبود رتبه الکسا بیشتر باید روی کدام یک سرمایه‌گذاری کنند؟ پاسخ این سوال واضح است. برای افزایش ترافیک سایت، به هر دو نیاز دارید. اما همچنان لازم است که به برخی از واقعیت‌هایی که در رابطه با بحث ” تفاوت سئو و تبلیغ در گوگل” وجود دارد بپردازیم.

  • تبلیغات کلیکی گوگل نمی‌توانند جایگزین سئو شوند (و برعکس)

تبلیغ گوگل و سئو ( بازاریابی با موتورهای جستجو ) هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارد و هیچ کدام نمی‌تواند جایگزین دیگری شود.

به عنوان مثال، در تبلیغات کلیکی، کاربر برند شما را نمی‌شناسد و برای محصول جستجو می‌کند. در این حالت جذب ترافیک با تبلیغ در گوگل بدون استفاده از نام برند مناسب است. تبلیغات گوگل چیست؟ تبلیغ شما در بالای صفحه‌ی نتیجه‌ی جستجو ظاهر می‌شود و کاربر با کلیک بر روی تبلیغ، با برند شما آشنا می‌شود و بیشتر به تبدیل نزدیک می‌شود.

آیا رتبه ارگانیک سایت نیز، این امتیاز را دارد؟ شاید؛ اما حتی بالاترین رتبه ارگانیک هم اولین نتیجه جستجو نخواهد بود. در بهترین حالت، رتبه ارگانیک سایت را به وسط صفحه می‌رساند و در بدترین حالت شما را در صفحات بعدی رها می‌کند.

تبلیغ در گوگلمطالب مرتبط: اهمیت تبلیغ در گوگل

فاکتورهای سئو و بهینه سازی سایت : قسمت اول

رتبه الکسا Alexa چیست و چه اهمیتی دارد؟

به همین صورت سئو ارگانیک برای جذب ترافیک به سایت، با استفاده از نام برند مناسب است. یعنی وقتی کاربر نام برند شما را جست و جو می‌کند، سایت شما به عنوان اولین نتیجه نشان داده می‌شود. تبلیغات کلیکی گوگل هم می‌توانند این نتیجه را ارائه کنند به همین دلیل است که باید برای کلمه کلیدی برند خودتان نیز، در مزایده تبلیغات مشارکت کنید.

بیشتر بدانید: تبلیغات یوتیوب

ولی اگر در پاسخ به جستجوی برند شما فقط تبلیغ گوگل ادوردزتان نمایش داده شود، کاربر به مشروعیت و اعتبار برند شما شک می‌کند. پس بهترین حالت استفاده از هردو است.

  • سئو و تبلیغات کلیکی گوگل هیچ کدام رایگان نیستند

گران و هزینه‌بر بودن، بحثی است که همیشه علیه تبلیغات کلیکی ادوردز بوده است. هر بار که کاربر روی تبلیغ شما کلیک می‌کند باید بابت آن پول پرداخت کنید. از طرف دیگر سئو نیز نیازمند سرمایه، وقت و تخصص است. با کمک یک کارشناس سئو درون سازمان و یا استفاده از یک شرکت مشاوره سئو، برای تقویت سئو سایت خود، هزینه کنید.

تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز
  • قرار نیست برد و باخت شما یکسان باشند.

بیشتر افراد تصور می‌کنند تبلیغات گوگل ادوردز و سئو جایگزین یکدیگرند. اگر یکی از آن‌ها پسرفت کند، دیگری به همان اندازه رشد و فاصله پیش آمده را جبران خواهد کرد. ولی این حالت به ندرت اتفاق می‌افتد. سئو و تبلیغات کلیکی گوگل مخاطبان یکدیگر را جذب نمی‌کنند و اتفاقاً آن‌ها را از بخش‌های مختلف به دست می‌آورند. اگرچه سئو قوی سایت به بهبود نتیجه تبلیغات ادوردز کمک میکند و بالعکس.

تبلیغات کلیکی
  • آمارها می‌توانند شما را فریب دهند.

در رقابت بین تبلیغات کلیکی گوگل و سئو معمولاً طرفداران هر کدام از یافته‌هایی برای دفاع از جانب خود، استفاده می‌کنند. ولی قبل از نتیجه گیری باید همه‌ی این ادعاها را بادقت بررسی کنید.

برای مثال، ممکن است کارشناس سئو، به شما پیشنهاد کند که به کلی تبلیغات کلیکی را متوقف کنید و به شما تضمین دهد که ترافیک ارگانیک شما می‌تواند ترافیک تبلیغات را پوشش دهد. اما چیزی که در این بین نادیده گرفته می‌شود جذب بازدید کننده جدید است. برای مثال، در یک مورد تبلیغ گوگل 2958 بازدید کننده جدید به سایت آورده بود در حالی که این آمار برای سئو فقط 1246 مورد بود.

  • فراتر از ترافیک را نگاه کنید

بسیاری آمارهایی که از اینترنت بدست می‌آیند، با استفاده از یک تحلیل دقیق‌تر می‌توانند بسیار کاربردی باشند. برای مثال بر اساس تحقیقات یک شرکت خدمات سئو در سال 2014، 64 درصد از ترافیک سایت از طریق سئو ارگانیک بدست می‌آید و فقط 6 درصد از طریق تبلیغات کلیکی است. اما دو اشکال وجود دارد. اول این که ترافیک ارگانیک شامل ترافیکی می‌شود که از گونه عبارت جستجو شده، بدست آید، حتی جستجوهایی که به کلی تبلیغات گوگل نمایش داده نمی‌شوند و دوم اینکه آیا ترافیک هدف اصلی ما است؟ یا بیشتر باید به نرخ تبدیل و لید (Leads and conversions) توجه کنیم؟ چون افزایش ترافیک سایت بدون تبدیل فایده چندانی نخواهد داشت.

تبلیغ گوگل

نتیجه گیری:

در این مطلب تفاوت سئو و تبلیغ در گوگل را بررسی کردیم و نتیجه  گرفتیم که: نیاز نیست بین تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز و سئو انتخاب کنید چرا که جایگزین یکدیگر نیستند و زمانی که از هر دو همزمان استفاده کنید به بهترین نتیجه دست خواهید یافت.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید