کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

رتبه تبلیغ در گوگل ادز (ad rank) چیست و چگونه آن را بهبود دهیم؟

رتبه تبلیغ در گوگل ادز (ad rank) چیست و چگونه آن را بهبود دهیم؟

رتبه تبلیغ در گوگل ادز (ad rank) نشان‌دهنده جایگاه آگهی شما در بین سایر آگهی‌ها و تبلیغات رقبا در گوگل است. موفقیت در تبلیغات کلیکی گوگل تنها با صرف هزینه‌ دلاری به دست نمی‌آید؛ باید برای آن برنامه داشت و ویژگی‌های یک تبلیغ خوب را از نظر گوگل کسب کرد. به همین خاطر است که دانستن رموز موفقیت ad rank گوگل کمک زیادی به افزایش بهره‌وری تبلیغات می‌کند.
این مقاله، راهنمای جامع کسب رتبه برتر در تبلیغات گوگل ادز است. ما همه جزئیات تأثیرگذار بر بهبود رتبه و عملکرد تبلیغات را در اختیارتان می‌گذاریم. تا رسیدن به بهترین رتبه تبلیغ در گوگل ادز راهی نمانده، این مقاله را تا پایان بخوانید.

رتبه تبلیغ (ad rank) گوگل ادز چیست؟

غول فناوری گوگل برای مشخص‌کردن جایگاه نمایش آگهی در موتورهای جستجو و وب‌سایت‌های نمایش‌دهنده به آنها رتبه می‌دهد. این رتبه بر اساس یک سیستم رتبه‌بندی دقیق و حساب‌شده است به‌طوری‌که تبلیغ‌کننده‌های برتر، جایگاه بهتری نسبت به دیگران به دست می‌آورند. داشتن جایگاه بهتر در تبلیغات باعث دیده‌شدن بیشتر یک آگهی و دریافت نرخ کلیک و تبدیل بیشتر است.

سیستم رتبه‌بندی تبلیغات گوگل ادز مدام در حال به‌روزرسانی است تا خودش را با نیازهای جدید کاربران هماهنگ کند. برای اینکه به گوشه‌ای از کار بزرگ گوگل در رتبه‌بندی و نمایش تبلیغات پی ببریم، لازم است بدانید:

  • گوگل همیشه در حال مقایسه آگهی‌ها با هم است و جایگاه آگهی‌ها مدام در حال تغییر است.
  • گوگل تبلیغات نامرتبط و با امتیاز پایین را به کاربران نشان نمی‌دهد.

بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که با افزایش بودجه تبلیغات کلیکی PPC گوگل ادز رتبه بهتری در تبلیغات کسب کنید. گوگل در نمایش تبلیغات، نیاز و علاقه کاربران را ملاک قرار می‌دهد؛ به همین خاطر فاکتورهای مختلف و زیادی هست که باید برای بهینه‌کردن تبلیغات به آنها توجه کنید.

فاکتورهای رتبه‌بندی تبلیغات گوگل ادز

در سیستم رتبه‌بندی گوگل، آگهی‌ها در یک مزایده شرکت می‌کنند و به آنها امتیاز تعلق می‌گیرد. گوگل بر اساس امتیازات کسب‌شده برای نمایش و جایگاه آگهی تصمیم می‌گیرد. این مزایده گوگل یا ad auction با هر بار سرچ کاربران در موتور جستجوی گوگل برگزار می‌شود؛ بعضی از آگهی‌ها ممکن است امتیاز لازم برای نمایش را به دست نیاورند و حذف شوند؛ بعضی در رتبه‌های پایین و بعضی در رتبه‌های بالا قرار بگیرند.

در حال حاضر فاکتورهای تعیین‌کننده رتبه تبلیغ در گوگل ادز (ad rank) عبارت‌اند از:

قیمت‌گذاری bidding در گوگل ادز

قیمت گذاری Bid در گوگل ادز، حداکثر مبلغی است که حاضر هستید برای دریافت یک کلیک در تبلیغات کلیکی گوگل ادز پرداخت کنید. گوگل معمولاً کمتر از حداکثر مبلغ پیشنهادی شما نمایش آگهی‌ها هزینه می‌کند؛ بااین‌حال می‌توانید مقدار این هزینه را هر زمان که خواستید تغییر دهید.

کیفیت لندینگ‌ پیج یا صفحه فرود

گوگل ادز برای رتبه‌بندی آگهی، صفحه فرود (Landing Page) آگهی‌دهنده را نیز ارزیابی می‌کند. اگر صفحه فرود ارتباطی با نیاز کاربر و علاقه او نداشته باشد، آگهی نمایش داده نمی‌شود یا رتبه پایینی می‌گیرد.

همچنین اگر کیفیت لندینگ‌پیج ضعیف باشد، گوگل علاقه‌ای به نمایش آگهی نشان نمی‌دهد؛ در این صورت باید برای ارتقای صفحه فرود خود تلاش کنید. گوگل اطلاعات مربوط به ارزیابی کیفیت Landing Page را در حساب کاربری در اختیارتان می‌گذارد.

آستانه آگهی

آگهی برای نمایش توسط گوگل باید حداقل‌ امتیازی را در رقابت با سایر آگهی‌ها کسب کند. به همین خاطر گوگل از مفهوم Ad Rank thresholds برای مشخص‌کردن قدرت یک آگهی در رقابت با سایر آگهی‌ها استفاده می‌کند. عواملی مثل کیفیت تبلیغ، موقعیت تبلیغ، موضوع و ماهیت جستجوی کاربر و… بر آستانه تأثیر می‌گذارد.

سطح رقابت

فاکتور دیگر تأثیرگذار بر رتبه یک آگهی، میزان رقابتی بودن مزایده است. اگر سطح رقابت در مزایده گوگل شدید باشد، کار سخت‌تری برای تصاحب جایگاه‌ برتر خواهید داشت. ممکن است رقبا برای تبلیغات بیشتر هزینه کنند و موقعیت بهتری نسبت به شما به دست آورند.

مطلب مرتبط: نحوه محاسبه هزینه گوگل ادز به چه صورت است؟

Context یا زمینه جستجوی کاربر

گوگل در نمایش آگهی‌ به چیزهایی مثل عبارت جستجو، موقعیت مکانی کاربر و دستگاهی که از آن برای سرچ استفاده می‌شود نیز توجه می‌کند. این موضوع باعث حذف تبلیغات غیرکاربردی و نمایش تبلیغات مناسب و سودمند به کاربران می‌شود.

در نمایش آگهی‌ها بر اساس Context یا زمینه جستجوی کاربر، چیزهایی مثل زمان سرچ، ویژگی‌های کاربر و سوابق جستجو نیز تأثیرگذار است. مثلاً مخاطبی که در یک روز سرد زمستانی درباره مکان‌های تفریحی سرچ می‌کند، نباید با آگهی یک شهربازی روباز روبرو شود.

Assets، دارایی‌ها یا افزونه‌های گوگل ادز

افزونه‌های گوگل ادز می‌توانند در رتبه تبلیغ در گوگل ادز (ad rank) تفاوت ایجاد کنند. آنها با اضافه‌کردن اطلاعاتی مثل شماره‌تلفن، لینک، آدرس و… به یک آگهی، محتوای آن را غنی و بر حجم آگهی اضافه می‌کنند؛ در نتیجه ارزش و رتبه آگهی افزایش می‌یابد و جایگاه بالاتری نسبت به رقبا به دست می‌آورد.

اکنون و با فهمیدن عوامل تأثیرگذار در سیستم رتبه‌بندی تبلیغات گوگل بهتر می‌توان به نحوه عملکرد این سیستم پی برد. گوگل بر اساس فاکتورهایی که نام بردیم، آگهی‌ها را می‌سنجد و به آنها امتیاز می‌دهد.

این مغز هوشمند، امتیاز آگهی‌ را با امتیاز لازم برای انتشار مقایسه می‌کند و در صورت رسیدن به حدنصاب لازم، آگهی می‌تواند منتشر شود. قبل از انتشار نیز گوگل امتیاز آگهی را با امتیاز آگهی‌های رقیب مقایسه می‌کند و براین‌اساس، جایگاه و رتبه آگهی مشخص می‌شود. همه این ارزیابی‌ها و رتبه‌بندی‌ها در کسری از ثانیه اتفاق می‌افتد.

فرمول محاسبه رتبه تبلیغ در گوگل ادز (ad rank)

فرمولی که گوگل برای محاسبه رتبه آگهی‌ها استفاده می‌کند، مشخص نیست؛ اما به‌طورکلی رتبه یک آگهی در تبلیغات گوگل ادز بر اساس معادله زیر تعیین می‌شود:

Bid (حداکثر مبلغ پیشنهادی به‌ازای هر کلیک) × Quality Score (امتیاز کیفیت)

باتوجه‌به گفته‌های گوگل، همه عوامل تأثیرگذار در رتبه‌بندی Google Ads در تعیین رتبه و جایگاه یک آگهی نقش دارد. بنابراین حتی با وجود پیشنهاد قیمت بیشتر رقبا، ممکن است جایگاه و رتبه شما در تبلیغات به دلایلی مثل داشتن کلمات کلیدی بهتر، لندینگ‌پیج باکیفیت‌تر و… بالاتر باشد.

بهبود رتبه تبلیغ در گوگل ادز (ad rank)

از راه‌های مختلفی می‌توان رتبه تبلیغات گوگل را ارتقا داد. گاهی بدون هزینه‌کردن و تنها با اتکا به دانش و تجربه کافی می‌توان جایگاه یک آگهی را در تبلیغات گوگل بهبود داد. در اینجا  تعدادی از بهترین روش‌های بهبود رتبه تبلیغات گوگل ادز را معرفی کنیم:

۱. مرتبط کردن بیشتر آگهی

طبق قانون گوگل هر چقدر آگهی به نیاز و خواست کاربر بیشتر مرتبط باشد، بیشتر دیده می‌شود. سؤال اینجاست که گوگل مرتبط بودن آگهی را چگونه می‌سنجد و ما چگونه می‌توانیم این ارتباط را تقویت کنیم؟ با انتخاب کلمات کلیدی مناسب.

اگر کلمه کلیدی موردنظر کاربر در تیتر آگهی وجود داشته باشد، یعنی آگهی با نیاز کاربر مرتبط است. گوگل راه‌های مختلفی برای نزدیک‌کردن آگهی به نیاز و خواست مخاطب در اختیارتان گذاشته است. باید بهترین استراتژی را برای تقویت این ارتباط انتخاب کنید و مدام در حال بهینه‌سازی کلمات کلیدی باشید.

بد نیست بدانید، یک آگهی خوب علاوه بر استفاده از کلمات کلیدی مناسب به اشکال دیگری نیز ارتباط خود را با مخاطب تقویت می‌کند؛ مثلاً با استفاده از متن تبلیغاتی مناسب، ارائه کد تخفیف، اشتراک رایگان چندروزه و… .

۲. توجه به افزونه‌های گوگل ادز

همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم، افزونه‌ها یا Assets گوگل ادز به غنی‌شدن بیشتر آگهی‌ها کمک می‌کنند. به طور طبیعی وقتی یک آگهی اطلاعات مربوط به مکان، شماره تماس، لینک و… را داشته باشد، کلیک بیشتری دریافت می‌کند؛ همین موضوع رتبه تبلیغ گوگل ادز را بهبود می‌دهد.

تنوع و تعداد افزونه‌های گوگل ادز زیاد است. علاوه بر دارایی‌هایی که نام بردیم، Assets دیگری برای قیمت، اپلیکیشن، تصویر، فرم و… نیز وجود دارد. باید از این افزونه‌ها باتوجه‌به اهداف و استراتژی‌های خود به نحو احسن استفاده کنید.

۳. ایجاد یک صفحه فرود بهتر

Landing page بخش مهم و جدانشدنی تبلیغات در گوگل است که گاهی اهمیت آن فراموش می‌شود. به‌عنوان یک مخاطب، اگر وارد یک لندینگ‌پیج شوید و انتظارتان برآورده نشود، احساس ناامیدی و سرخوردگی می‌کنید؛ موضوعی که از چشمان گوگل پنهان نمی‌ماند. به همین خاطر است که این غول فناوری یکی از معیارهای رتبه‌بندی تبلیغات را کیفیت صفحه فرود قرار داده است.

برای ایجاد یک صفحه فرود خوب باید به نکات مختلفی توجه کرد؛ مثل دستگاه مورداستفاده کاربر، فضای سفید یا غیرضروری موجود در صفحه، مدت زمانی که کاربر برای رسیدن به هدفش و رفع مشکل در صفحه سپری می‌کند، سرعت بارگذاری سایت و… . یک صفحه فرود خوب باید با آن چیزی که کاربر سرچ کرده و به خاطرش وارد سایت شده، انطباق داشته باشد.

۴. افزایش Bid

در پایان به ماکسیمم هزینه به‌ازای هر کلیک (Max CPC) یا Bid آگهی نگاه کنید. آیا این مبلغ به اندازه‌ای است که گوگل جایگاه نمایش برتر خودش را به شما دهد؟ افزایش Bid باید اقدام نهایی شما برای ارتقا آگهی باشد؛ همیشه جزئیات قابل اصلاحی از صفحه فرود، افزونه‌ها و… وجود دارد که باید قبل از Bid اصلاح و بهینه‌ شود.

نتیجه؛ رتبه تبلیغ‌ در گوگل ادز (ad rank) را جدی بگیرید!

گوگل ادز بزرگ‌ترین پلتفرم تبلیغات کلیکی در جهان است. برای بعضی از صنایع، تفاوت چند رتبه‌ای در جایگاه نمایش آگهی‌ها در گوگل، ممکن است اختلاف درآمد چند هزار دلاری تا چند میلیون دلاری ایجاد کند.

به همین خاطر برای به‌دست‌آوردن رتبه‌ برتر تبلیغات گوگل ادز باید برنامه داشته باشید و برای آن سرمایه‌گذاری کنید. این سرمایه‌گذاری تنها به تزریق پول به کمپین‌های تبلیغاتی و افزایش Bid خلاصه نمی‌شود؛ بلکه کسب دانش و تجربه لازم برای اجرای هرچه بهتر تبلیغات نیز نوعی سرمایه‌گذاری است.

اگر قصد اجرای کمپین‌های موفق و به‌دست‌آوردن رتبه‌های برتر تبلیغات گوگل ادز را دارید با همکاران ما در گروه تبلیغاتی افراک تماس بگیرید. ما دانش و تجربه ده‌ها پروژه موفق دیجیتال مارکتینگ را در اختیارتان می‌گذاریم.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید