کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

اسکریپت گوگل ادز چیست و معرفی کاربردی ترین اسکریپت ها

اسکریپت گوگل ادز چیست و معرفی کاربردی ترین اسکریپت ها

تابه حال با وبسایت هایی رو به رو شده اید که گزینه تماس و یا مسیج داشته باشند؟ با کلیک بر روی آنها به سرعت با شرکت مورد نظر تماس میگیرید. این کار اسکریپت ها (script) هستند. در واقع اسکریپت ها، کدهای جاوا اسکریپتی هستند که برای کنترل یا اتوماتیک کردن برخی از ویژگی های کمپین گوگل ادز استفاده می شود.
بدون استفاده از اسکریپت گوگل ادز، مدیریت کمپین‌ها سخت می‌شود. گزارش‌گیری‌، تحلیل‌های درست و انجام اقدامات صحیح و به‌موقع، زمان و انرژی زیادی از ما می‌گیرد. ذهن ما باید یک ابررایانه خستگی‌ناپذیر باشد که بتواند از پس همه تحلیل‌ها و تصمیمات مهم مربوط به تبلیغات گوگل ادز برآید. بنابراین باید با استفاده از اسکریپت‌ها، فرایند مدیریت و ارتقا کمپین‌ها را آسان کنیم.
برای آشنایی بیشتر با اسکریپت‌ها و آشنایی با کاربردی ترین اسکریپت ها، این مقاله از افراک را تا پایان بخوانید.

اسکریپت گوگل ادز چیست؟

پس از ساخت اکانت گوگل ادز, نیازمند مدریت اکانت تبلیغات خود در گوگل هستید. بنابراین اگر بخواهید امتیاز کیفی و نرخ کلیک تبلیغ خود را بهبود ببخشید نیاز به اسکریپت های گوگل ادز (script) دارید. افزونه هایی هستند که به تبلیغات خود اضافه میکنید تا هم حرفه ایی تر به نظر برسید و هم برای مخاطبان خود جذاب تر باشید. در این مطلب با اسکریپت گوگل ادز و انواع آن آشنا خواهید شد.

اسکریپت‌های گوگل ادز، کدهای جاوا اسکریپتی (JavaScript) هستند که به ما در مدیریت بهتر کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز کمک می‌کنند. این کدها، کاربردهای مختلف و فراوانی دارند و ویژگی مهمشان راحتی استفاده از آنهاست.

کدهای اسکریپت گوگل ادز چگونه کار می کنند؟

بدون نیاز به دانش فنی پیچیده، شما می‌توانید این کدها را در تنظیمات پنل کاربری خود در گوگل ادز اضافه و شاهد افزایش بهره‌وری و بهبود فرایندها باشید. دیگر لازم نیست زمان زیادی صرف این کارها کنید؛ چون کدهای جاوا اسکریپت دستورات را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند.

فقط با یک حساب مدیر می‌توانید چند حساب را با این اسکریپت‌ها مدیریت کنید. آنها به‌راحتی تنظیم و مدیریت می‌شوند و نتیجه عملکرد آنها قابل‌ارزیابی است.

اسکریپت‌های گوگل ادز رایگان هستند و نیازی به نوشتن آنها از نو نیست. گوگل کتابخانه‌ای از کدهای جاوا اسکریپت از پیش آماده دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. با انجام تغییراتی و برای موارد خاص می‌توانید آنها را سفارشی کنید تا نتیجه دلخواهتان را بگیرید.

اسکریپت گوگل ادز چیست و معرفی کاربردی‌ترین اسکریپت‌ها

چرا از اسکریپت های گوگل ادز استفاده کنیم؟

استفاده از اسکریپت‌های گوگل ادز مزایای زیادی دارد، از جمله این مزایا عبارت اند از:

  • صرفه‌جویی در زمان: با این اسکریپت‌ها زمان بررسی، تحلیل و رفع اشکال کمپین‌های گوگل ادز به حداقل می‌رسد.
  • تشخیص ایرادات و تنظیم خودکار: گوگل به‌صورت خودکار مشکلات کمپین‌ها را تشخیص می‌دهد و آنها را برطرف می‌کند.
  • ایجاد کمپین‌های مؤثرتر: اسکریپت‌های گوگل ادز، بی‌کم‌وکاست استراتژی‌های تبلیغاتی شما را دنبال و کمپین‌ها را با این هدف بهینه می‌کند.

و در آخر همانطور که گفتیم این کدها آماده هستند و شما برای استفاده از آن نیازی نیست از اول بنویسید.

اسکریپت‌های پرکاربرد گوگل ادز

در ادامه به معرفی ۱۷ اسکریپت پرکاربرد گوگل ادز اشاره می کنیم که هر کدام از این اسکریپت ها برای مدیریت بخشی از کمپین گوگل ادز است که شما می توانید از آنها کم بگیرید.

۱- Ad Performance Report

با اسکریپت گزارش عملکرد تبلیغات (Ad Performance Report)،می‌توانید گزارش عملکرد کمپین تبلیغاتی خود را در گوگل ادز بررسی و تحلیل کنید. این‌گونه بهتر می‌توانید خودتان را با بقیه مقایسه کنید و بفهمید عنوان یا URL موردنظرتان چگونه کار می‌کند.

این گزارش‌ها در صفحه گسترده گوگل (Google Spreadsheet) با نمودارهای مرتبط و کاربردی نمایش داده می‌شود. آنها در گوگل درایو ذخیره می‌شوند و می‌توانید از طریق ایمیل برای دیگران ارسال کنید.

۲- Low-quality Score Keywords Report

با اسکریپت گزارش کلمات کلیدی با امتیاز کیفیت پایین (Low-quality Score Keywords Report)، دیگر نگران استفاده از کلمات کلیدی با کیفیت پایین نخواهید بود. اگر نمرات آنها افت کند و اثرگذاری‌شان را در تبلیغات از دست دهند، ایمیلی از طرف گوگل دریافت می‌کنید و در جریان اتفاقات افتاده قرار می‌گیرید.

گزارش‌های کلمات کلیدی در قالب صفحه گسترده گوگل در گوگل درایو ذخیره می‌شوند. آنها حاوی نمودارهای امتیاز کیفیت و سهم تأثیر هر کلمه کلیدی در تبلیغات گوگل ادز هستند.

۳- Quality Score Tracker

این اسکریپت فوق‌العاده ردگیری امتیاز کیفی(Quality Score Tracker)، امتیاز کیفی(Quality Score) حساب کاربری‌تان را در تبلیغات گوگل ادز نشان می‌دهد. این امتیاز از 1 تا 10 بر اساس جذابیت تبلیغتان، صفحه فرود سایت و… به حساب کاربری‌تان تعلق می‌گیرد. این گزارش مثل گزارش‌های قبلی در قالب یک Spreadsheet به همراه نمودارهای مربوطه ساخته می‌شود.

۴- Bid Adjustment Script

با اسکریپت تنظیم پیشنهاد قیمت هر کلیک (Bid Adjustment Script)، قیمت‌ پیشنهادی هر کلیک را بر اساس فیلترهایی که در حساب گوگل ادز تنظیم کرده‌اید، افزایش یا کاهش می‌دهید. این‌گونه تبلیغات بهینه می‌شوند و باتوجه‌به استراتژی شما، عملکرد بهتری خواهند داشت.

فیلترهای مختلفی هست که می‌توانید آنها را باتوجه‌به اهداف و استراتژی‌تان تنظیم کنید. از جمله این فیلترها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حداقل نمایش‌ها
  • نرخ تبدیل‌‌ها
  • فیلترهای هزینه
  • و…

قبل از خرید اکانت گوگل ادز و ساخت کمپین گوگل ادز، حتما عوامل تاثیر گذار بر هزینه تبلیغات گوگل را بخوانید.

۵- Ad Spend Report Script

هزینه تبلیغات یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که بر تصمیمات شما در تبلیغات گوگل ادز تأثیر می‌گذارد. برای اطلاع از آنها می‌توانید از اسکریپتی استفاده کنید که CPA، نرخ تبدیل، هزینه‌ پیشنهادی روزانه و… کمپین‌‌ها را برایتان ایمیل می‌کند.

با اسکریپت گزارش هزینه تبلیغات (Ad Spend Report Script)، مدیریت کمپین‌ها آسان‌تر می‌شود؛ به‌سرعت می‌توانید ایرادات را پیدا و از هدررفت هزینه‌ها جلوگیری کنید.

برای اطلاع از تعرفه گوگل ادز، حتما مقاله نحوه محاسبه هزینه گوگل ادز را مطالعه کنید.

۶- Search Query Report

با این اسکریپت، عملکرد عبارت‌های جستجو شده را ارزیابی می‌کنید؛ این‌گونه که بر اساس حدنصاب‌هایی که خودتان تعیین کرده‌اید، لیستی از کلیدواژه‌های مثبت و منفی به دست می‌آید.

اگر این کلمات و عبارت‌ها از نرخ کلیک کافی برخوردار نباشند به‌عنوان کلمات کلیدی منفی برچسب‌ زده می‌شوند تا بر کمپین تبلیغاتی تأثیر نگذارند. این اسکریپت همچنین کلمات کلیدی با نرخ کلیک بالا و با هزینه کم را پیدا می‌کند و آنها را به‌عنوان کلمات کلیدی مثبت علامت می‌زند.

۷- Phone Number Script

با اضافه‌کردن شماره تماس به آگهی‌ها، شاهد افزایش نرخ کلیک‌های گوگل ادز خود باشید. این کار برای کشورهایی که تحریم نیستند به‌راحتی با انجام چند کلیک و واردکردن شماره‌تلفن انجام می‌شود؛ اما برای کشور ما که تحریم است، داستان فرق می‌کند.

ما می‌توانیم از یکی از اسکریپت‌های رایگان و آماده گوگل استفاده کنیم. این اسکریپت گوگل شماره‌تلفن ما را در آگهی نمایش می‌دهد؛ کاربر نیز با کلیک بر روی آن از طریق تلفن همراه و دستگاه‌های مشابه با ما تماس می‌گیرد.

۸- Automate Monthly PresentationMaking

اگر نمی‌خواهید وقت و انرژی زیادی صرف اسلایدسازی کنید از اسکریپت اسلایدسازی خودکار ماهانه (Automate Monthly PresentationMaking) استفاده کنید. گوگل با این اسکریپت به‌صورت هوشمند اطلاعات به‌دست‌آمده از کمپین‌های تبلیغاتی را تبدیل به فایل‌های ارائه می‌کند.

مقاله مرتبط: گوگل ادز چگونه کار می کند؟( سیستم پیشنهاد قیمت گوگل ادز)

۹- Pause Ads with Zero Impressions

دلیلی ندارد بودجه‌تان را صرف کمپین‌هایی کنید که کلمات کلیدی‌اش هیچ بازدیدی برایتان ندارد. اینجاست که می‌توانید از یکی از پرکاربردترین اسکریپت‌های گوگل ادز استفاده کنید. با اسکریپت متوقف‌کردن تبلیغات با بازدید صفر (Pause Ads with Zero Impressions) به‌راحتی می‌توانید تبلیغات ضعیف خود را پیدا و آنها را حذف کنید. حتی می‌توانید برای اصلاح و بهبود کمپین‌های ضعیف نیز اقدام کنید.

۱۰- Fill Empty Ad Groups with Ads

ممکن است گروه‌های تبلیغاتی وجود داشته باشد که هنوز برای کمپین‌های تبلیغاتی فعال نشده‌ باشند. این اسکریپت گوگل ادز آنها را پیدا و به طور خودکار برایشان آگهی ایجاد می‌کند. از این طریق مطمئن می‌شوید که هیچ گروه تبلیغاتی خالی نمانده و سایت شما از ترافیک لازم برخوردار است. بعداً و در فرصت مناسب می‌توانید این آگهی‌ها را پیدا و آنها را ویرایش و اصلاح کنید.

۱۱- A/B تست

این اسکریپت نیز یکی دیگر از اسکریپت‌های مفید و پرکاربرد گوگل ادز است. با استفاده از آن می‌توانید بفهمید کدام آگهی‌ها بهترین عملکرد را دارد. همچنین نشان می‌دهد اگر تبلیغات ضعیف را متوقف کنید، چقدر پیشرفت می‌کنید.

اسکریپت های گوگل ادز

۱۲- Copy Google Ads Extensions

اکستنشن‌های گوگل ادز نرخ کلیک کمپین‌های تبلیغاتی را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهند. با این اسکریپت می‌توانید اکستنشن‌ها را به‌راحتی برای کمپین‌های تبلیغاتی خود کپی کنید؛ کاری که اگر دستی انجام شود وقت و انرژی زیادی می‌گیرد.

۱۳- Control Google Ads Budget Script

اگر کنترلی بر هزینه‌های صرف‌شده در کمپین‌های تبلیغاتی نداشته باشید، ممکن است خیلی زود شکست بخورید؛ بدون اینکه ترافیک ارزشمندی برای سایتتان دریافت کنید یا نرخ تبدیلی داشته باشید، بودجه از بین می‌رود.

به همین خاطر باید ابزاری داشته باشید که بودجه کمپین‌ها را به طور دقیق و مستمر کنترل کند. این اسکریپت کمک می‌کند هیچ‌وقت فراتر از بودجه روزانه‌تان هزینه نکنید و متضرر نشوید.

شما در این اسکریپت باید یک ضریب تعیین کنید. بر اساس این ضریب، هر کمپینی که در آستانه تجاوز از بودجه‌اش باشد، برچسب‌گذاری می‌شود. بدین ترتیب ایمیلی حاوی کمپین‌های تازه برچسب‌گذاری شده به همراه هزینه‌ها و بودجه‌هایشان دریافت می‌کنید.

حتی می‌توانید یک آستانه اضافه تعیین کنید تا اسکریپت با عبور هزینه‌ها از آن، کمپین را متوقف کند. با این امکانات، نظارت بهتری بر کمپین‌های گوگل ادز دارید و آنها عملکرد بهتری خواهند داشت.

۱۴- Weather-Based Campaign Management

عرضه و تقاضا برای خیلی از محصولات و خدمات به وضعیت آب‌و‌هوا بستگی دارد؛ مثلاً در یک روز بارانی افراد کمی درباره پارک ساحلی یا شهربازی روباز سرچ می‌کنند. به همین خاطر بهتر است آن دسته از محصولات و خدماتی که فروش و عرضه‌شان به شرایط جوی وابسته است تنظیمات ویژه‌ای در تبلیغات گوگل ادز داشته باشند.

گوگل ادز با این اسکریپت کمپین‌ها را متناسب با شرایط آب‌وهوایی تنظیم می‌کند. مکان‌هایی که در لحظه، شرایط آب‌وهوایی بهتری دارند، ضریب بیشتری در جستجوهای اینترنتی مبتنی بر مکان دریافت می‌کنند و بیشتر پیشنهاد می‌شوند.

۱۵- Correct Date and Time zone

اگر مدیریت چند کمپین از مناطق زمانی مختلف را برعهده دارید، ممکن است در اجرا و هماهنگی اسکریپت‌ها با مشکل روبرو شوید. با این اسکریپت، همه کمپین‌ها بر اساس منطقه زمانی حساب کاربری‌تان اجرا می‌شود. بدین ترتیب مشکل سختی هماهنگی و اجرای پردردسر کمپین‌ها نیز حل می‌شود.

۱۶- Identify Ad, Ad Group, or Keyword Creation Date

برای فهمیدن علت و منشأ تغییرات در کمپین‌های گوگل ادز باید از این اسکریپت استفاده کنید. با این روش می‌فهمید چه زمانی یک آگهی، گروه تبلیغات یا کلمات کلیدی ساخته شده است.

۱۷- Pause Suspicious Ads

ممکن است آمارهایی که از تبلیغات گوگل ادز به دست می‌آید، واقعیت نداشته باشند. شاید ربات‌ها باعث بالارفتن نرخ CTR تبلیغ شده‌ باشند؛ این‌گونه بدون اینکه ترافیک ارزشمندی روانه سایتتان شده باشد با تصور اینکه تبلیغ درست عمل می‌کند، کمپین را ادامه می‌دهید.

باید هشیار باشید و به ادامه‌دادن این روند پایان دهید. اینجاست که یکی از اسکریپت‌های پرکاربرد گوگل ادز به کمک شما می‌آید. با این اسکریپت تبلیغات هدفمند را متوقف می‌کنید تا بتوانید ایرادات را پیدا و رفع کنید.

نحوه دسترسی به اسکریپت گوگل ادز

اسکریپت گوگل ادز
  • وارد اکانت گوگل ادز خود شوید.
  • گزینه Tools and Setting را انتخاب کنید.
  •  بر روی گزینه Bulk action کلیک کنید. سپس گزینه Scripts را انتخاب کنید.
  • اسکریپت مورد نظر خود را وارد کنید. در این قسمت اگر کد های شما نیاز به اصلاحات داشته باشد, در سمت چپ صفحه نکاتی نمایان میشود.
    بیشتر مواقع کد ها نیازی به اصلاحات ندارند.
  •  گزینه Run را کلیک کنید. اگر عملیات شما موفقیت آمیز باشد و یا اکستنشن شما به تبلیغ در گوگل اضافه شده باشد. برای شما Finished Successfully نمایان میشود.
اسکریپت گوگل ادز

اگر برای تبلیغات خود نیاز به اسکریپت دارید, برای کارشناسان افراک در خواست خود را ارسال کنید. اگر برای شرکت خود تبلیغ در گوگل انجام داده اید و حال به اسکریپت نیاز دارید, پس از انجام مراحل بالا باید احراز حویت شوید.
این کار را گروه افراک به عنوان پارتنر گوگل برای شما انجام خواهد داد.

نتیجه

در این مطلب اسکریپت گوگل ادز چیست را شرح دادیم و به معرفی کاربردی‌ترین اسکریپت‌های گوگل ادز پرداختیم. با این اسکریپت‌ها مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی آسان‌ می‌شود و بهتر به هدفتان می‌رسید؛ فراموش نکنید که اسکریپت های گوگل ادز هرگز جایگزین تجربه فردی نمیشوند. اما برای بهبود تبلیغ در گوگل بهتر است از آنها استفاده کنید.
اسکریپت ها به شما در پیشبرد استراتژی های هزینه و بهینه سازی گوگل ادز بسیار کمک میکند. همین حالا به فکر اسکریپت های تبلیغات خود باشید. برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با افراک تماس بگیرید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید
  1. سلام وقت بخیر من یک سوال داشتم چطور میتونم از اسکریپت ستاره در تبلیغات ادورز استفاده کنم ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    آیا مفید بود؟