کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

تبلیغات نمایشی CPM چیست و چه مزایایی دارد؟

تبلیغات نمایشی CPM چیست و چه مزایایی دارد؟

CPM مخفف چیست؟ CPM کلمه اختصاری برای عبارت Cost Per Mille است. Mille در زبان لاتین به معنای هزار است. برای بازکردن مساله باید بگوییم که CPM مقدار هزینه ای است که هر تبلیغ دهنده به ازای هر 1000 بازدید پرداخت می کند. این روش پرداختی در زمینه ی تبلیغات آنلاین بسیار پر طرفدار است  و اکنون اکثر متد های پرداختی در وب به همین صورت است. از تبلیغات نمایشی CPM به عنوان تبلیغات نمایشی نیز یاد می شود زیرا بر اساس بازدید سنجیده می شوند. برای آشنایی بیشتر با تبلیغات نمایشی CPM با مجموعه افراک از برترین های ارائه دهنده تبلیغات گوگل ادورز همراه باشید.

تبلیغات نمایشی (CPM) چیست؟

تبلیغات نمایشی (CPM) به معنی هزینه به ازای هزار بار نمایش، یکی از متداول ترین روش قیمت گذاری در تبلیغات آنلاین است که بر اساس تعداد نمایش تبلیغات به مخاطبین محاسبه می‌شود. CPM مخفف Cost Per Mille می‌باشد که همانطور که از نام آن پیداست، به معنی هزینه ای است که تبلیغ کننده برای هزار بار نمایش تبلیغات خود پرداخت میکند.

برای مثال، اگر قیمت CPM یک تبلیغات آنلاین ۵ دلار باشد، این به این معنی است که تبلیغ دهنده برای هزار بار نمایش تبلیغ، ۵ دلار پرداخت می‌کند. از این روش برای ارزیابی تبلیغات استفاده می شود.

روش محاسبه تبلیغات نمایشی(تبلیغات CPM) چگونه است؟

در دنیایی که تبلیغات در بین بنر های بزرگ و عکس های تبلیغاتی و ویدئو بسیار رایج است، تبلیغات CPM جایگاه خود را دارد. برای به دست آوردن فاکتور تبلیغات CPM ابتدا کل بازدید ها را در می آورند و سپس تقسیم بر هزار می کنند. پس از این مرحله بودجه ی کمپین تبلیغاتی خود را تقسیم این عدد می کنند. CMP اینگونه به دست می آید. محاسبه این اعداد کمک می کند که چه بودجه ای را تعیین کنید و چه میزان بازدیدی بگیرید.

تبلیغات cpm

فاکتور تبلیغات CPM چه تفاوتی با دیگر فاکتور های تبلیغاتی دارد؟

مدل تبلیغات نمایشی CPM کمی متفاوت تر از شکل های جدید تبلیغات در موبایل و داخل برنامه است زیرا در این مدل نیاز نیست کاربر حتما عملی انجام دهد تا تبلیغات به نتیجه ی خاصی برسد. با یک مثال مفهوم را توضیح می دهیم، تبلیغ دهندگان برای بازدید کل یک ویدئو هزینه پرداخت نمی کنند، ممکن است بیننده نخواهد تا پایان یک ویدئو را ببیند بنابراین مدل تبلیغاتی ویدئو با مدل تبلیغاتی کلیکی یا نصب اپلیکیشن متفاوت خواهد بود. پس تبلیغات CPM ، همه این رویکردهای جدید را از بین می برد و بازاریابی را به اصول اولیه باز می گرداند. در برخی سناریوهای کاری ، دقیقاً همان چیزی است که یک تبلیغ کننده به آن نیاز دارد.

مقالات مرتبط:

تبلیغات در گوگل چیست (Google Ads)؟

چرا تبلیغات CPM برای انتشار دهندگان و برنامه نویسان اهمیت دارد؟

برای ناشران بازی و برنامه ، تبلیغات CPM همچنین یک معیار مؤثر برای برآورد میزان درآمدی است که با نمایش تبلیغات در محصولات خود می توانند کسب کنند.  یک شبکه تبلیغی می تواند با استفاده از داده هایی مانند تعداد کاربران فعال برنامه در روز یا میانگین تعداد بازدید ها ، در آمد حاصل از تبلیغات نمایشی ، CPM (یا eCPM) را تخمین بزند.

دانستن این ارقام به همراه سایر معیارهای مهم مانند نرخ تبدیل IAP ، برای هر ناشر بازی یا برنامه موبایل بسیار مهم است. زیرا این امکان را به آنها می دهد تا اطمینان حاصل کنند که تلاشهای آنها برای توسعه برنامه بی نتیجه نخواهد ماند، و به وضوح نشان می دهد که چقدر زمان و منابع لازم برای به روزرسانی یا بهینه سازی ها را به برنامه خود اختصاص می دهد.

مقالات مرتبط:

آشنایی با بهترین ابزارهای تبلیغات کلیکی

مهم‌ترین مزیت‌های تبلیغات نمایشی گوگل(تبلیغات CPM)

ایجاد آگاهی از برند

مهم ‌ترین مزیت تبلیغات نمایشی گوگل، ایجاد آگاهی از برند (Brand Awareness) است. مشتریان زیادی هستند که قبلا کمپین های تبلیغاتی Brand اجرا کرده‌اند و وقتی حساب گوگل ادز آن‌ها را در اختیار می‌گیریم؛ می‌بینیم CPC و CPA خوبی دارند به همین خاطر اصرار دارند در ابتدا کمپین‌های Brand برایشان راه‌اندازی شود. نکته‌ای که باید توجه کنید این است که این نوع کمپین‌ها به رشد کسب و کارهای کوچک کمکی نمی‌کنند. وقتی به این مشتریان پیشنهاد می‌کنیم؛ کمپین‌های Non-Brand خود را بیشتر کنند به دلیل تفاوت زیاد CPC و CPA این دو کمپین تردید دارند.

ایجاد آگاهی از برند با تبلیغات نمایشی گوگل

تبلیغ برای کلمات کلیدی گران‌تر با نرخ تبدیل پایین، پیشنهاد جذابی نیست به همین خاطر تردید این مشتریان منطقی است. از آن‌جایی که کلمه کلیدی برند دیگری وجود ندارد که بخواهیم برای کمپین Brand این مشتریان استفاده کنیم؛ استفاده از تبلیغات نمایشی گوگل (Google Display Network) پیشنهاد می‌شود. با تبلیغات نمایشی گوگل می‌توانید؛ افراد زیادی را با برند خود آشنا کنید. لری کیم اهمیت افزایش آگاهی از برند را به خوبی با جمله زیر نشان داده است:

پیش بینی اینکه آیا افراد از شما خرید می‌کنند یا نه تا حد زیادی به این بستگی دارد که قبلا درباره شما شنیده‌ باشند.

طبق تجربه‌ای که ما از تبلیغات مشتریان به دست آورده‌ایم؛ صرف هزینه برای تقویت نام تجاری (برند) آن‌ها تا حد زیادی به افزایش CTR و کاهش CPA کمپین‌های non-branded کمک می‌کند. هرچه افراد بیشتری با برند شما آشنا باشند؛ احتمال اینکه اعتماد کنند بیشتر است. در کل هر چه برند شما بیشتر در ذهن افراد بماند؛ افراد بیشتری آن را جستجو خواهند کرد یا مستقیم وارد سایت شما می‌شوند.

نحوه ایجاد آگاهی از برند با هدف‌گیری مخاطب

اکنون که با اهمیت آگاهی از برند آشنا شدید؛ راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید به مخاطب هدف خود برسید را نشان می‌دهیم. مهم‌ترین قدمی که در ابتدا برای تبلیغات باید بردارید این است که کاربر هدف خود را پیدا کنید. برای پیدا کردن مخاطب هدف و آنالیز رفتار آن‌ها لازم نیست بودجه زیادی صرف کنید. گوگل ابزارهای رایگانی دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. گوگل آنالیتیکس و Google Ads Audience Insights دو نمونه از این ابزارها هستند. با این ابزارها متوجه می‌شوید؛ بهترین مشتریان شما چه کسانی هستند و چگونه می‌توانید به مشتریان بیشتری مانند آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

افزایش ترافیک وب سایت

نرخ کلیک (CTR) تبلیغات نمایشی برای هر کسب و کاری متفاوت است اما به طور میانگین 0.46 درصد است. شاید این عدد به ظاهر کم باشد اما می‌تواند برای کسب و کار شما هزاران دلار سود ماهانه داشته باشد. شما با میانگین CPC 0.63 دلار می‌توانید تبلیغات نمایشی خود را با حداقل ریسک پیاده‌سازی کنید.

افزایش ترافیک سایت با تبلیغات بنری گوگل

افزایش فروش

این که مشتریان شما را با یکی از محصولات یا خدماتتان بشناسند خوب است اما این که چقدر به شما وفادار باشند؛ مهم‌تر است. طبق نظر سنجی 90% افراد گفته‌اند تبلیغات بر تصمیمات آن‌ها برای خرید محصولات تأثیرگذار است. با تبلیغات نمایشی گوگل می‌توانید؛ محصولات خود را به کاربرانی که شبیه آن را اخیرا دیده‌اند یا خرید کرده‌اند نشان دهید.

بیشتربدانید: مهم‌ترین مزایای تبلیغ در گوگل

قیمت مناسب

تبلیغات کلیکی ارزشمند است زیرا زمانی هزینه از شما کم می‌شود که کاربری که خدمات شما را جستجو کرده، بر روی سایت شما کلیک کند اما قیمت هر کلیک آن معمولا بالا است. با تبلیغات در شبکه نمایش گوگل می‌توانید با صرف هزینه کم‌تر، تعداد کلیک بیشتری دریافت کنید. هر چند ارزش کلیک در شبکه جستجو گوگل نسبت به تبلیغات در شبکه نمایش بالاتر است اما تبلیغات نمایشی گوگل به تنهایی یا همراه با تبلیغات کلیکی برای رشد کسب و کار شما بسیار کمک کننده است. یکی از مزیت‌های شبکه نمایش تبلیغات گوگل که باعث می‌شود افراد زیادی از آن استفاده کنند؛ قیمت مناسب است.

بیشتربدانید: روش‌های کاهش هزینه تبلیغات در گوگل

تنوع تبلیغاتی زیاد

از مزیت‌های تبلیغات نمایشی گوگل، تنوع تبلیغاتی زیاد است. در GDN گزینه‌های زیادی از جمله: تصویر، ویدئو، گرافیک و صدا برای تبلیغ وجود دارد. تصاویر قدرت بالایی در جذب مخاطب دارند. انسان‌ها معمولا با عکس بهتر از متن ارتباط می‌گیرند. با این شیوه تبلیغ می‌توانید با تصاویر جذاب، مشتریان خود را افزایش دهید و با قرار دادن لوگو در تبلیغات افراد زیادی را با برند خود آشنا کنید. با افزایش محبوبیت سایت‌هایی مانند یوتیوب، تبلیغات ویدئویی جنبه حیاتی‌تری پیدا کرده است؛ می‌توانید از محصولات خود ویدئو تهیه کرده و در شبکه نمایش تبلیغات گوگل کاربران زیادی را ترغیب به خرید کنید.

مزیت‌های تبلیغات بنری گوگل

گزینه‌های هدف گذاری متعدد

در تبلیغات نمایشی گوگل، مخاطب هدف باید حتما محصولات شما را سرچ کند اما در کمپین دیسپلی این طور نیست. تنوع گزینه‌های هدف گذاری در این شبکه زیاد است. در تبلیغات نمایشی گوگل می‌توانید مخاطبین خاص را بر اساس علایق، رفتار، سن، جنسیت، وب سایت خاص هدف قرار دهید؛ علاوه بر این مخاطب سفارشی بسازید و گروه‌های تبلیغاتی مختلف با هدف‌های متفاوت ایجاد کنید.

ریمارکتینگ برای افرادی که قبلا کلیک کرده اند

یکی از قابلیت‌های مهم تبلیغات نمایشی گوگل امکان بازاریابی مجدد برای کاربرانی است که قبلا بر روی تبلیغات شما کلیک کرده‌اند. با این قابلیت می‌توانید؛ تبلیغات ویژه‌ای به افراد که قبلا از صفحات خا

چه زمانی و چرا باید تبلیغ کنندگان از کمپین تبلیغات نمایشی CPM استفاده کنند؟

شاید از خودتان بپرسید با وجود مدل های دیگر تبلیغاتی چرا باز تبلیغ دهندگان تبلیغات نمایشی CPM را انتخاب می کنند؟ تبلیغاتی که بر اساس مدل های تبلیغی پرداخت به ازای کلیک، پرداخت به ازای بازدید کامل و پرداخت به ازای نصب برنامه هستند بهتر از تبلیغات به ازای نمایش یا تبلیغات CMP نیست؟

سوال شما بسیار منطقی است اکثر افراد دوست دارند پای خود را در جای محکمی بگذارند و در برابر گرفتن یک نتیجه ی خاص هزینه پرداخت کنند اما واقعیت این است که هنوز تبلیغات نمایشی برای برخی از کسب و کار ها بهترین انتخاب است. بهترین نتیجه ی تبلیغات نمایشی CPM بالا بردن آگاهی از برند است. هنگامی که یک محصول یا خدمات به تازگی وارد بازار می شود، معرفی آن بسیار اهمیت دارد. در این حالت شما فقط باید آن محصول را در جلوی چشم مشتری بگذارید زیرا بادید کننده بر روی برندی که در موردش چیزی نمی داند، کلیک نمی کند. در این صورت تبلیغات CPM است که می تواند برند را جلوی چشم بازدید کننده بگذارد و مدام آن را یادآوری کند.

بیشتر بدانید: تبلیغ در یوتیوب

هر کمپین تبلیغاتی یک هدف گذاری جمعیتی دارد. تبلیغات نمایشی CPM کمک می کند که جامعه آماری شما کوچک تر و بهینه تر شود. برای مثال شما در یک سایتی که بیشتر مخاطبانش ۱۸ تا ۳۵ سال دارند ثبت نام می کنید و در سایت دیگری که مخاطبان رنج سنی بالاتر نیز دارد تبلیغ می کنید. پس از بررسی نتایج می بینید که بهتر است جامعه آماری شما افراد جوان باشند بنابراین استراتژی بازاریابی خود را تغییر می دهید. تبلیغات CPM معیار بسیار مناسبی برای سنج علایق است، آن هم بدون اینکه هزینه ی گزافی پرداخت کنید.

به علاوه موارد بالا اگر تبلیغات نمایشی شما، جایگاه مناسبی داشته باشد احتمال اینکه کلیک بگیرد و به خرید منجر شو بسیار زیاد خواهد بود.

کلام آخر:

ایجاد کمپین های این چنینی به مورد آزمایش قرار دادن روش های تبلیغاتی و استراتژی بازاریابی نیاز دارد. پس اگر تا به حال کمپین تبلیغات نمایشی انجام نداده اید پیشنهاد می کنیم که از متخصصین این حوزه کمک  بگیرید. تیم افراک با ۹ سال تجربه در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ شما را در زمینه ی تبلیغات گوگل، طراحی صفحه فرود و تبلیغات نمایشی کمک خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر می توانید از مشاوره رایگان افراک استفاده کنید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید