کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

بازاریابی در موتورهای جست و جو (SEM) چیست و چه تفاوتی با سئو (SEO) دارد؟

بازاریابی در موتورهای جست و جو (SEM) چیست و چه تفاوتی با سئو (SEO) دارد؟

بازاریابی در موتورهای جست و جو یا SEM یکی از کارآمدترین روش‌های توسعه کسب‌وکار و جذب مشتری‌های جدید است. درست است که هدف بلندمدت کسب‌وکارها باید بهبود سئو سایت و جذب ترافیک ارگانیک باشد. اما گاهی اوقات بدون صرف هزینه، رقابت در SERP (صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو) بسیار دشوار است؛ اینجاست که بازاریابی در موتورهای جست و جو وارد بازی می‌شود!

به عنوان نمونه وقتی من عبارت «سرویس ایمیل مارکتینگ» را در گوگل جست‌وجو می‌کنم با این نتایج مواجه می‌شوم:

بازاریابی در موتورهای جست و جو / SEM

همان‌گونه در در تصویر می‌بینید، «سرویس نجوا» راهکارهای SEO را به خوبی پیاده کرده؛ چرا که در صدر نتایج ارگانیک قرار گرفته است. اما آنچه که جایگاه اول صفحه را به خود اختصاص داده، یک تبلیغ است!

مطالعات نشان می‌دهد بیش از ۳۵ درصد جست‌وجوی محصولات یا خدمات در گوگل انجام می‌شود و میانگین زمانی که کاربران برای هریک از این جست‌وجوها صرف می‌کنند، تنها حدود یک دقیقه است! بنابراین حفظ جایگاه در صفحه نتایج جست‌وجو اهمیت زیادی دارد و این موضوع تنها با نتایج ارگانیک قابل دستیابی نیست. بنابراین لازم است در SEM یا بازاریابی در موتورهای جست و جو سرمایه‌گذاری کنید.

در ادامه به تعریف SEM می‌پردازیم و سپس راهکارهایی را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید SEM موفقی داشته باشید.

بازاریابی در موتورهای جست و جو (SEM) چیست؟

SEM یا بازاریابی در موتورهای جست و جو، استفاده از تبلیغات کلیکی (Paid) با این هدف است که محصولات یا خدمات کسب‌وکار شما در صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو، جایگاه‌های ویژه به خود اختصاص دهد.

وقتی کاربران کلمات کلیدی مشخصی در موتورهای جست‌وجو سرچ می‌کنند، این استراتژی امکان ظاهر شدن تبلیغات شما در صفحه نتایج جست‌وجو را فراهم می‌کند. برای درک بهتر این موضوع، لازم است ابتدا با مفهوم سیستم مزایده‌ای تبلیغات (Ad Auction) آشنا شوید.

سیستم مزایده‌ای تبلیغات (Ad Auction) چگونه کار می‌کند؟

برای موفقیت در بازاریابی موتورهای جست‌وجو، نیاز است که تبلیغات شما در سیستم مزایده‌ای تبلیغات، برنده شود. برای توضیح این موضوع، اجازه دهید سیستم مزایده‌ای تبلیغات گوگل (Google Ads) را بررسی کنیم:

هر تبلیغ گوگل که می‌بینید، قبل از نمایش در SERP، از مرحله سیستم مزایده‌ای تبلیغات عبور می‌کند. برای وارد شدن به این سیستم، شما باید ابتدا کلمات کلیدی که قصد دارید تبلیغتان برای آنها ظاهر شود و هزینه‌ای که حاضرید برایشان بپردازید را مشخص کنید. وقتی که گوگل تشخیص می‌دهد کلمه‌ای که کاربر جست‌وجو کرده است در لیست کلمات کلیدی شما وجود دارد، تبلیغ شما وارد سیستم مزایده‌ای تبلیغات می‌شود.

برای آشنایی با خدمات تبلیغات در گوگل از جمله تبلیغ در یوتیوب، می‌توانید با کارشناسان افراک تماس بگیرید.

البته باید گفت که برای همه کلمات کلیدی، تبلیغ ظاهر نمی‌شود؛ چرا که نیت کاربران از جست‌وجوی برخی کلمات کلیدی، مقاصد تجاری نیست و نمایش تبلیغ در چنین مواردی توجیه ندارد.

به عنوان مثال اگر کاربری عبارت «ایمیل مارکتینگ چیست؟» را جست‌وجو کند، به احتمال زیاد هدف او کسب اطلاعات درباره ایمیل مارکتینگ است و انتظار ندارد در این جست‌وجو با تبلیغی مواجه شود! چرا که قصد او خرید محصول یا استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ نیست.

آیا باید این کلمات کلیدی را کاملا فراموش کنیم؟ خیر! این کلمات کلیدی در نمایش تبلیغات توجیهی ندارند؛ اما اهداف بسیار خوبی برای توسعه بازاریابی محتوایی (Content Marketing) می‌توانند باشند که توضیح بیشتر این موضوع از حوصله این مقاله خارج است.

برگردیم به بحث سیستم مزایده‌ای تبلیغات. فرض کنید تبلیغ شما برای یک کلمه کلیدی مرتبط تشخیص داده شده است؛ اما این موضوع تضمینی برای نمایش این تبلیغ نیست! چرا که سیستم مزایده‌ای علاوه بر مرتبط بودن کلمات کلیدی، ۲ فاکتور مهم دیگر را نیز در نظر می‌گیرد: حداکثر بودجه‌ای که برای کلمات کلیدی حاضرید بپردازید (bid) و امتیاز کیفی تبلیغات (Quality Score).

امتیاز کیفی تبلیغات به کیفیت تبلیغ شما، کلمات کلیدی و لندینگ پیجی که برای تبلیغ مشخص کرده‌اید بستگی دارد. وضعیت کسب کمینه این امتیاز، در ستون «وضعیت» کلمات کلیدی در اکانت گوگل ادز شما قابل مشاهده است. امتیاز کیفی با بهبود این موارد افزایش می‌یابد:

  • تبلیغ شما به نیت کاربر مرتبط باشد.
  • کاربران با مشاهد تبلیغات، بر آنها کلیک کنند.
  • تجربه کاربران در لندینگ پیج تبلیغ شما رضایت‌بخش‌ باشد.
بازاریابی در موتورهای جست و جو / SEM

با در نظر گرفتن این موضوع، اکنون به نکاتی می‌پردازیم که با رعایت آنها شانس شما در اجرای موفق کمپین‌های تبلیغات گوگل ادز افزایش می‌یابد:

۱. هدف گرفتن کلمات کلیدی کارآمد

استراتژی تبلیغات کلیکی (PPC) با انتخاب صحیح کلمات کلیدی شروع می‌شود. در این مرحله بر روی کلمات کلیدی که قصد دارید تبلیغ شما برای آنها نمایش داده شود، تحقیق کنید. به عنوان مثال می‌توانید یک جلسه طوفان فکری با اعضای تیم خود برگزار کنید و کلمات کلیدی که محصولات یا خدمات شما یا حتی رقبایتان مربوط می‌شوند را مشخص کنید.

اگر بودجه تبلیغات شما محدود است، می‌توانید تنها بر کلمات کلیدی تمرکز کنید که با خرید محصولات یا خدمات مرتبط هستند. در غیر این صورت، حوزه گسترده‌تری از کلمات کلیدی که مراحل پیش از خرید را شامل می‌شوند نیز در نظر بگیرید.

۲. حجم جست‌وجو و میزان رقابت در کلمات کلیدی را در نظر بگیرید

اگر کسی کلمات کلیدی مدنظر شما را جست‌وجو نکند، جوابی از تبلیغات خود نمی‌گیرید. بنابراین نیاز است به حجم جست‌وجوی کلمات کلیدی خود توجه کنید. منظور از حجم جست‌وجوی یک کلمه کلیدی، میانگین دفعاتی است که کاربران در ماه آن کلمه کلیدی را جست‌وجو می‌کنند.

فاکتور دیگری که در خصوص کلمات کلیدی باید به آن توجه کنید، میزان رقابت در آنهاست. هرچه میزان رقابت در کلمات کلیدی شما پایین‌تر باشد، هزینه کمتری برای تبلیغات می‌پردازید.

۳. بودجه مناسبی برای کلمات کلیدی در نظر بگیرید

جایگاه تبلیغات شما در SERP با توجه به هزینه کلیکی که برای کلمات کلیدی در نظر گرفته‌اید (CPC) و امتیاز کیفی تبلیغات (Quality Score) مشخص می‌شود. اگر CPC شما کم باشد، ممکن است تبلیغات شما هیچ‌گاه نمایش داده نشود؛ بنابراین بودجه مناسبی بدین منظور در نظر بگیرید.

۴. از مدیریت صحیح اکانت و ساختار مناسب کمپین‌ها غافل نشوید

این مورد نیاز به تجربه و دانش کافی در حوزه تبلیغات کلیکی گوگل دارد. بهتر است ابتدا کمپین‌های مناسب تعریف کنید؛ سپس برای هر کمپین ادگروپ‌های کارآمد مشخص کنید. معمولا بر اساس گروه‌بندی کلمات کلیدی می‌توان ادگروپ‌های مجزایی تعریف کرد. حال در هر ادگروپ می‌توانید تبلیغ تعریف کنید.

تصویر زیر، نمایی از ساختار مناسب یک اکانت گوگل ادز را نمایش می‌دهد:

بازاریابی در موتورهای جست و جو / SEM

به صورت دقیق‌تر، ساختار یک اکانت گوگل ادز را می‌توان با موارد زیر، بهینه کرد:

  • تبلیغ: تبلیغ شما که شامل متن تبلیغ، لینک صفحه فرود و … است.
  • کلمات کلیدی: کلمات مرتبطی که برای نمایش تبلیغات در نظر می‌گیرید.
  • ادگروپ: گروه‌بندی تبلیغات که معمولا بر اساس گروه‌بندی کلمات کلیدی انجام می‌شود.
  • کمپین: بالاترین سطح ساختار در یک اکانت گوگل ادز .

در هر لایه شما می‌توانید آنچه برای تبلیغات شما جواب می‌دهد و آنچه جواب نمی‌دهد را پیدا کنید و اطلاعات جامعی درباره عملکرد تبلیغات و هزینه آنها بیابید.

آژانس تبلیغات آنلاین افراک، به عنوان پارتنر رسمی گوگل و با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در حوزه تبلیغات کلیکی می‌تواند اکانت گوگل ادز و تبلیغات گوگل شما را مدیریت کرده و باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان شما شود. اگر در زمینه تبلیغات به مشاوره یا کسب اطلاعات بیشتر دارید، می‌توانید یک مشاوره تخصصی رایگان مهمان ما باشید!

مشاوره رایگان تبلیغات در گوگل

کلام آخر: از بازاریابی در موتورهای جست و جو غافل نشوید!

بازاریابی در موتورهای جست و جو یا SEM، استراتژی مهمی در توسعه مخاطبان وب‌سایت شماست. اما این استراتژی هیچ‌گاه جایگزین SEO نمی‌شود. بنابراین بهتر است هدف بلندمدت شما تقویت سئوی وب‌سایت و جذب ترافیک ارگانیک باشد و در این مسیر، به صورت بهینه از ترافیک غیررایگان (Paid) و دیگر استراتژی‌های موثر در بازاریابی موتورهای جست‌وجو بهره بگیرید.

SEM چیست SEM چیست SEM چیست SEM چیست

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید