کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

قیمت‌‌گذاری در گوگل ادز؛ ۱۱ استراتژی قیمت گذاری bidding گوگل ادز

قیمت‌‌گذاری در گوگل ادز؛ ۱۱ استراتژی قیمت گذاری bidding گوگل ادز

داشتن استراتژی‌های قیمت‌گذاری گوگل ادز برای خیلی از کسب‌وکارهای فعال در عرصه دیجیتال از نان شب هم واجب‌تر است. نمی‌شود به‌صورت دلاری برای تبلیغات کلیکی هزینه کرد و رقبای گردن‌کلفتی داشت، اما نسبت به استراتژی‌های تعیین قیمت گوگل ادز بی‌تفاوت بود. اینجاست که باید همچون یک تاجر قدیمی وارد عمل شد. باید برای تک‌تک کلیک‌هایی که کاربران را به سایت می‌کشاند، چرتکه انداخت و مطمئن شد همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود.
اگر مخاطبان آمده به سایت شما، سودی برایتان ندارند، بهتر است بعد از بررسی ایرادات و اشکالات احتمالی در تبلیغ، نگاهی هم به استراتژی‌ قیمت‌گذاری‌تان در گوگل ‌ادز کنید. شاید لازم باشد تغییراتی در هزینه‌گذاری گوگل ادز داشته باشید و بعدازاین به‌صرفه‌تر و پرسودتر ادامه دهید. ما در این مقاله می‌خواهیم به طور مفصل به معرفی ۱۱ استراتژی‌ قیمت‌گذاری bidding در گوگل ادز بپردازیم. آن را تا پایان بخوانید تا دخل و خرجتان از تبلیغات کلیکی گوگل ادز به مشکل بر نخورد!

گوگل ادز چگونه کار می کند؟

اول باید بفهمید گوگل ‌ادز چگونه کار می‌کند. اگر این را ندانید، احتمال اینکه سرمایه‌هایتان را بر باد دهید، زیاد است. سیستم فعالیت گوگل ‌ادز شبیه یک حراجی است؛ شبیه آنهایی که یک نفر با چکش بر روی میز می‌کوبد و به بالاترین قیمت پیشنهادی جنس را می‌فروشد.

جنسی که گوگل ادز به شما می‌فروشد، توجه است. گوگل ادز کمک می‌کند سایت‌ها بیشتر دیده و بر روی آنها کلیک شود؛ اینطوری پول بیشتری هم به دست می‌آید. این فرایند به‌ظاهر ساده و مشخص پر از پیچیدگی‌های ریزودرشت است؛ پیچیدگی‌هایی که در نهایت، امتیاز سایت را بین رقبای خواهان توجه مشخص می‌کند. 

آن کسی که می‌خواهد بر روی میز حراجی بکوبد، غول صنعت فناوری، شرکت گوگل است. طبیعی است که برای بخشیدن توجه به نفرات برتر در کسری از ثانیه شاخص‌های زیاد و مختلفی را بررسی ‌کند. این شاخص‌ها به‌گونه‌ای است که بیشترین منفعت را هم برای کاربر و هم برای تبلیغ‌کننده دارد.

اگر نمی‌خواهید پولتان را در گوگل ادز دور بریزید، باید به قانون آن احترام بگذارید؛ در غیر این صورت تبلیغ‌کننده دیگر توجه بیشتر را به دست می‌آورد. به‌طورکلی سه چیز در رتبه‌بندی شما در تبلیغات گوگل ادز نقش دارند:

در اینجا باید به سه فاکتور مهم توجه کنید:

  • CTR انتظاری یا احتمال کلیک‌شدن تبلیغتان در صورت رویت،
  • ارتباط آگهی با عبارت کلیدی جستجو شده و مفیدبودن Landing Page یا صفحه فرود.
  • افزونه‌های تبلیغاتی (Ad Extension) گوگل ادز: با استفاده درست از این افزونه‌ها می‌توانید فضای بیشتری برای تبلیغ سایتتان به دست آورید و در بین رقبا بیشتر دیده شوید. این افزونه‌ها اطلاعات زیادی مثل آدرس، شماره‌تلفن و… به لینک تبلیغات اضافه می‌کنند.
استراتژی‌های قیمت‌گذاری bidding در گوگل ‌ادز

چند راهکار برای تعیین قیمت گوگل ادز به بهترین نحو

حالا که فهمیدید گوگل ادز چگونه کار می‌کند، باید برای هرکدام از سه عامل تأثیرگذار در دیده‌شدن تبلیغتان به ایده روشنی برسید. باید Max CPC، Quality Score و Ad Extension را به نحوی بهینه کنید که بیشترین نتیجه را از تبلیغ دریافت کنید.

ما می‌خواهیم کمتر هزینه کنیم و بیشتر به دست آوریم؛ بنابراین افزایش CPC وقتی درآمد حاصل از تبلیغات کلیکی پاسخگوی هزینه‌ها نیست، راهکار مناسبی نیست. همچنین اگر CPC را به‌قدری کاهش دهیم که نرخ تبدیل و فروش ما از تبلیغات کم شود، باز هم شکست خورده‌ایم. باید به یک نقطه تعادل در بحث هزینه‌‌گذاری گوگل ادز برسیم.

برای این هدف چند کار می‌توانیم انجام دهیم:

  • ۱. از درستی گزارش عملکرد تبلیغاتی‌ اطمینان حاصل کنیم.
  • ۲. مطمئن شویم گوگل ادز یک مدل درست و بهینه‌شده‌ برای تبلیغ سایت ما در نظر گرفته است.
  • ۳. از A/B تست برای تعیین استراتژی‌های‌ قیمت‌گذاری گوگل ادز استفاده کنیم.
  • ۴. اهدافمان را مشخص و استراتژی bidding گوگل ادز را بر اساس آنها بنا کنیم. مثلا اگر قصدمان از تبلیغات در گوگل ادز افزایش آگاهی از برند است باید استراتژی‌های افزایش ایمپریشن را اجرا کنیم، نه استراتژی‌های مربوط به افزایش نرخ کلیک.
  • ۵. عملکرد تبلیغاتی‌مان را ارزیابی و در صورت نیاز تغییرات لازم را ایجاد کنیم.
  • ۶. تا زمانی که داده‌های لازم را به دست نیاورده‌ایم و از صحت آنها مطمئن نشده‌ایم، تغییری در برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی ایجاد نکنیم.
  • ۷. ساختار حساب کاربری‌مان را در گوگل‌ ادز ساده کنیم تا در صورت لزوم، استراتژی‌ها را به راحتی تغییر دهیم.

۱۱ استراتژی برای برنده شدن با گوگل‌ ادز

باید تا الان اهدافتان را از تبلیغات در گوگل ادز مشخص کرده باشید. تعیین استراتژی بدون مشخص‌بودن اهداف غیرممکن است. این اهداف ممکن است ترکیبی از افزایش نرخ تبدیل (conversion rate)، بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS)، هزینه به‌ازای اقدام (CPA) و… باشد.

وقتی اهدافتان از تبلیغات گوگل ادز مشخص شد، وقت آن است که استراتژی‌ مناسب آن را تهیه و اجرا کنید. استراتژی‌های قیمت‌گذاری گوگل ادز متنوع هستند و باید با دقت پیگیری و اجرا شوند تا نتیجه‌ دلخواه به دست آید.

استراتژی‌های قیمت‌گذاری bidding در گوگل ‌ادز

۱. استراتژی‌ CPA محور (افزایش نرخ اقدام)

اگر هدفتان افزایش نرخ تبدیل مثل فروش، ثبت‌نام، دانلود و… است از این استراتژی استفاده کنید. در این استراتژی، کلیک‌هایی که بر روی لینک می‌شود باید نتیجه داشته باشد.

برای این کار گوگل ادز حداکثر هزینه پیشنهادی برای هر کلیک را به‌صورت هوشمند تعیین می‌کند. این به‌خاطر آن است که رقبا ممکن است برای کمپین‌های مشابه، بودجه بیشتری برای هر کلیک اختصاص دهند. در چنین مواردی، گوگل ادز با افزایش هزینه هر کلیک، اجازه نمی‌دهد نرخ اقدام برای تبلیغات کم شود.

۲. استراتژی ROAS محور (بازگشت هزینه تبلیغات)

این استراتژی برای مواقعی است که نمی‌خواهید نرخ تبدیل از هزینه انجام‌شده برای تبلیغات کمتر شود. اگر یک سایت فروشگاهی دارید و می‌خواهید همیشه در معرض دید خریداران بالقوه باشید، این استراتژی مناسب است.

یک نکته مهم! بازگشت هزینه تبلیغات(ROAS) یک هدف است و این استراتژی شما را به پول و درآمد بیشتر نمی‌رساند. گاهی ممکن است کاهش هزینه‌گذاری گوگل ادز با هدف بازگشت سرمایه به ضررتان تمام شود. بنابراین هوشیار باشید و در گزارش‌گیری و بررسی نتیجه کمپین‌ها کوتاهی نکنید.

 ۳. استراتژی بیشترین هزینه برای هر کلیک

اگر نرخ تبدیل سایت شما زیاد است، این استراتژی کمک زیادی خواهد کرد؛ ترافیک سایت را افزایش می‌دهد و سود بیشتری نصیبتان می‌کند. البته این را هم به‌خاطر داشته باشید، ممکن است کیفیت کلیک‌ها و ترافیک دریافتی مثل گذشته عالی نباشد.

این استراتژی برای زمانی که بودجه خیلی محدودی دارید و دامنه کلمات کلیدی محدودی برای کمپین تبلیغاتی‌تان در نظر گرفته‌اید نیز مناسب است.

۴. استراتژی نرخ تبدیل حداکثری

در این استراتژی بودجه توسط گوگل ادز به نحوی تنظیم می‌شود که بیشترین نرخ تبدیل را داشته باشید. به این صورت که لینک سایت در معرض دید کسانی قرار می‌گیرد که بیشتر احتمال دارد اقدامات موردنظرتان را انجام دهند.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، این است که بدون کنترل هزینه‌گذاری گوگل ادز، کلیک‌ها می‌توانند بسیار پرهزینه شوند و از بودجه روزانه عبور کند. در این صورت برگشت هزینه تبلیغات یا ROAS منطقی نیست.

۵. استراتژی حداکثر ارزش تبدیل

در این استراتژی از استراتژی‌های قیمت‌گذاری گوگل ادز، هزینه‌ها به‌صورت خودکار به نحوی تنظیم می‌شود که بیشترین ارزش تبدیل را باتوجه‌به بودجه‌تان داشته باشید. برای این منظور گوگل‌ ادز از اطلاعاتی مثل دستگاه، مکان، ساعت روز، اطلاعات دموگرافیک و… استفاده می‌کند.

این استراتژی برای کسانی که می‌خواهند بیشترین درآمد را از تبلیغات داشته باشند، مناسب است. بااین‌حال ممکن است، هزینه زیادی صرف کمپین‌ها شود و بازگشت هزینه تبلیغات مطابق انتظارتان نباشد. همچنین در این استراتژی، تمرکز بیشتر بر روی افزایش تبدیل‌های باارزش است و افزایش نرخ تبدیل هدف نیست.

استراتژی‌های قیمت‌گذاری bidding در گوگل ‌ادز

۶. استراتژی افزایش سهم نمایش تبلیغ (impression share )

هدف در استراتژی افزایش سهم نمایش تبلیغ (impression share )، آگاهی از برند و نمایش تبلیغات بیشتر است. می‌توانید این استراتژی را برای نمایش تبلیغتان در سه موقعیت مکانی اجرا کنید:

  • در بالاترین نقطه صفحه
  • در بالای صفحه
  • در هر نقطه از صفحه نتایج جستجوی گوگل

در این استراتژی، یک محدوده حداکثر هزینه پیشنهادی برای هر کلیک تعیین می‌شود. این‌گونه گوگل ادز به طور هوشمند بودجه را برای قرارگرفتن لینک در جایگاه موردنظر تنظیم می‌کند. این محدوده هزینه باید بادقت تنظیم شود؛ به‌طوری‌که نه باعث تمام‌شدن سریع بودجه و نه برآورده‌نشدن اهداف شود.

نباید فراموش کنید، قرارگرفتن تبلیغات در نقاط خوب صفحه نتایج جستجوی گوگل، لزوماً به معنی افزایش نرخ تبدیل نیست. همچنین این استراتژی می‌تواند گران تمام شود درحالی‌که به هدفتان، یعنی نقاط برتر صفحه نتایج گوگل نیز نرسیده‌اید.

۷. استراتژی تنظیم هزینه به‌ازای هر کلیک (CPC) به‌صورت دستی

در این استراتژی CPC را به‌صورت دستی تنظیم می‌کنید. در این حالت بیشترین سطح نظارت را بر روی هزینه‌گذاری گوگل ادز دارید؛ می‌توانید برای هر گروه تبلیغاتی، کلمات کلیدی و مکان‌های قرارگیری تبلیغات، هزینه متفاوتی تعیین کنید.

این استراتژی برای تبلیغ‌کنندگان و کمپین‌های جدید گزینه مناسبی است؛ چون می‌شود عملکرد را با دقت بررسی کرد و از به‌صرفه‌بودن هزینه‌ها مطمئن شد. این در حالی است که اگر زمان، دانش و تجربه کافی برای پیگیری و مداخله را نداشته باشید، نتیجه خوبی هم نمی‌گیرید.

همچنین در این استراتژی، الگوریتم گوگل کمکی به پیداکردن کاربران باکیفیت نخواهد کرد. گزارش کمپین‌ها نیز جزئیات کمتری در مقایسه با کمپین‌های bidding اتوماتیک دارد.

۸. استراتژی افزایش هزینه به‌ازای هر کلیک (ECPC)

این استراتژی ترکیبی از هزینه‌گذاری دستی و اتوماتیک است. تبلیغ‌کننده به گوگل این امکان را می‌دهد که به‌صورت هوشمند بودجه را مدیریت کند و آن را باتوجه‌به احتمال افزایش نرخ تبدیل، افزایش یا کاهش دهد.

با این استراتژی به طور عادی، نرخ CTR (کلیک به‌ازای نمایش) و CVR (نرخ تبدیل) بیشتری نسبت به تنظیم دستی CPC دریافت می‌کنید؛ بااین‌حال کنترل دقیقی بر بودجه ندارید و ممکن است خیلی زود بودجه‌تان تمام شود.

۹. استراتژی هزینه به‌ازای ۱۰۰۰ بار نمایش قابل مشاهده (vCPM)

هزینه به‌ازای 1000 بار نمایش برای شبکه نمایش گوگل، شامل یوتیوب، جیمیل و برنامه‌های دیگری است که تبلیغات نمایشی در آن عرضه می‌شود. با این استراتژی، bidding بر اساس هزار بار نمایش تبلیغ در این برنامه‌ها تنظیم می‌شود. در این استراتژی هزینه‌گذاری گوگل ادز بر مبنای ۲ ثانیه پخش آگهی‌ در یوتیوب یا ۱ ثانیه نمایش در شبکه نمایش است.

این استراتژی یک راه عالی برای افزایش آگاهی از برند است؛ اما باید به‌خاطر داشت نرخ بازگشت سرمایه برای سایت‌های کم‌ترافیک می‌تواند کم باشد. همچنین نباید از این استراتژی، انتظار نرخ تبدیل زیاد همچون «استراتژی نرخ تبدیل حداکثری» را داشت.

۱۰. استراتژی هزینه به‌ ازای هر بازدید (CPV)

اگر هدفتان از تبلیغات گوگل ادز، آگاهی از برند با استفاده از یوتیوب است، این استراتژی را انتخاب کنید. در این استراتژی هر ۳۰ ثانیه پخش آگهی به‌عنوان یک نمایش در نظر گرفته می‌شود. همچنین اگر کاربری قبل از ۳۰ ثانیه بر لینک تبلیغتان کلیک کند، باز هم یک نمایش محسوب می‌شود.

با این استراتژی از تبلیغتان بازدیدهای واقعی انجام می‌شود و پولی هدر نمی‌رود. همچنین مخاطبان علاقه‌مند بیشتری با برند شما آشنا می‌شوند و آگاهی از آن افزایش پیدا می‌کند. با وجود این، بازدید بیشتر به معنی زیادشدن نرخ تبدیل نیست.

۱۱. استراتژی هزینه به‌ازای ۱۰۰۰ بار نمایش هدفمند (tCPM)

این استراتژی نیز تنها برای کمپین‌های تبلیغاتی یوتیوب فعال است. با استفاده از آن باید هزینه متوسطی را به‌ازای ۱۰۰۰ بازدید هدفمند مشخص کنید؛ به این صورت که هزینه‌ها برای بازدیدهای ناتمام هم اعمال خواهد شد. ویژگی مثبت این استراتژی، گروه مخاطبان هدفمندی است که برای نمایش و تماشای تبلیغتان انتخاب می‌شود.

سخن آخر – استراتژی قیمت‌گذاری bidding مناسب را انتخاب کنید

ما در این مقاله انواع استراتژی‌های قیمت‌گذاری bidding در گوگل ادز را معرفی کردیم. انتخاب یک استراتژی درست در درجه اول به اهدافتان از تبلیغات برمی‌گردد. باید شناخت دقیق و درستی از کسب‌وکارتان و نیازهایش داشته باشید تا بتوانید یک استراتژی قیمت‌گذاری خوب انتخاب کنید.

بعدازاین مرحله باید با علم و آگاهی کافی از استراتژی‌ها و نتایج آنها دست به اقدام بزنید. داشتن یک استراتژی مناسب تنها بخشی از فرایند موفقیت در گوگل ادز است؛ در کنار آن نباید گزارش‌گیری پیوسته، ارزیابی، اصلاح و بهبود اقدامات انجام‌شده را فراموش کنید.

به همین خاطر بهتر است اجرای یک استراتژی قیمت‌گذاری و مدیریت کمپین‌ها در گوگل ادز را به یک گروه متخصص بسپارید. گروه تبلیغاتی افراک در کنار شماست تا بهترین نتیجه را از کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز به دست آورید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید