کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

آشنایی با مهم ترین الگوریتم‌های گوگل 2023

آشنایی با مهم ترین الگوریتم‌های گوگل 2023

الگوریتم های گوگل چیست؟ انواع الگوریتم های گوگل را میشناسید؟ برای افرادی که مشغول سئو سایت و تبلیغ در گوگل هستند, بسیار مهم است که به روز رسانی های گوگل و انواع آن را را بدانند. چرا که الگوریتم ها, برعملکرد خزندگان گوگل و نحوه ثبت سایت در گوگل تاثیرگذار هستند. الگوریتم های گوگل دائما به روز رسانی میشوند و تمامی صاحبان سایت را برای افزایش رتبه سایت ها به چالش میکشند. در این مطلب با اصلی ترین الگوریتم های گوگل و تاثیرات آنها آشنا خواهیم شد.

الگوریتم های گوگل چیست؟

الگوریتم های گوگل چیست؟ به زبان ساده الگوریتم های گوگل قوانینی هستن که موتور های جستجو بر اساس آنها سایت ها را رتبه بندی میکنند.
تصور کنید آخرین باری که در گوگل موضوعی را جستجو کرده اید. به عنوان مثال: فروشگاه کفش در تهران. موتورهای جستجو میلیون ها نتیجه به شما نشان میدهند که میتوانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

گوگل الگوریتم های پیچیده ایی برای موتور های جستجو دارد و دائما در حال به روز رسانی هستند. از طرفی این کمپانی به صورت علنی این الگوریتم ها را اعلام نمیکند. در این قسمت چندین المان به عنوان مثال وجود دارد که میدانیم برای نمایش سایت بسیار تاثیر گذار هستند. همچنین به عنوان مهم ترین الگوریتم های گوگل شناخته شده اند.

  •  کلمات کلیدی در عنوان, تگ های عنواین در برگه و محتوا و توضیحات متا
  • میزان طبیعی لینک در صفحه
  •  نحوه اجرای سایت در موبایل مانند: گوشی های هوشمند و تبلت ها

انواع الگوریتم های گوگل (Google Algorithms)

انواع الگوریتم های گوگل

الگوریتم گوگل کافئین

یکی از الگوریتم های گوگل, الگوریتم کافئین است. یک سیستم ثبت و ایندکس وبسایت است. پس از استفاده از الگوریتم کافئین, نتایج ارائه شده توسط گوگل 50 در صد با کیفیت تر و بیشتر شد. هدف از ایجاد این الگوریتم, به طور کامل بازسازی موتورهای جستجو برای رسیدن به ثبت بهتر سایت ها در صفحات گوگل و افزایش سرعت و میزان ارتباط در نتایج جستجوی کاربران بود.

روند ثبت سایت در گوگل بسیار سریع تر از گذشته شد و در هر به روز رسانی سرعت خزیدن, ثبت کردن و رتبه بندی با استفاده از الگوریتم کافئین افزایش یافت. همچنین مرتبط بودن کلمات سرچ با نتایج کاربران, یکی دیگر از کارهای اصلی این الگوریتم است. به طور کل نتایج جستجو در گوگل بعد از این الگوریتم دقیق تر شده است.

بهتراست بدانید: مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل

الگوریتم گوگل پاندا

زمانی که صحبت در مورد انواع الگوریتم های گوگل میشود, اهمیت الگوریتم پاندا غیر قابل انکار است. گوگل, محتوا و سایت هایی که کیفیت پایینی دارند را مورد هدف قرار میدهد و آنها را بلاک میکند. این امر به کاربران کمک میکند که به مطالب قوی و دقیق دسترسی داشته باشند. به همین دلیل پس از اجرای این الگوریتم توسط گوگل, رتبه و ترافیک بسیاری از سایت ها افت خواهد کرد.

بنابراین برای فرار از تاثیرات الگوریتم پاندا, مطالب جدید و خاص را در پیج خود قرار دهید.

الگوریتم گوگل پنگوئن

الگوریتم پنگوئن گوگل یک تحول بزرگ در موتور های جستوجوی گوگل بود. الگوریتم پنگوئن سایت هایی که لینک سازی های اشتباه و زیاده روی در استفاده از کلمات کلیدی را داشته باشند, مورد هدف قرار میدهد.

پنگوئن, این صفحات را با کاهش رتبه مجازات میکند و به مدیران سایت پیشنهاد میکند به جای غیر اصولی بودن و ترسیدن از الگوریتم پنگوئن, بر روی کلمات کلیدی مناسب و لینک دهی ها تمرکز کنند.

الگوریتم گوگل کبوتر

الگوریتم کبوتر یکی از انواع الگوریتم های گوگل است که هدف آن, جستجوی محلی است. هدف این الگوریتم افزایش رتبه کسب و کارهای محلی در نتیجه جستجوی گوگل است. در نتیجه برای افرادی که موضوع یا فعالیت محلی را جستجو میکنند و همچنین افزایش ترافیک سایت کسب و کار های محلی بسیار با ارزش است.

یکی از مهم ترین مواردی که باعث می‌شود سایت شما دیده شود، انجام تبلیغات در گوگل است. اگر نمی‌دانید تبلیغ در گوگل چگونه است و یا چطور می‌توان از آن برای افزایش فروش سایت استفاده کرد، پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را مطالعه نمایید.
تبلیغات در گوگل چیست (Google Ads)؟

تمرکز این الگوریتم بر روی مناطق جغرافیایی و مقاصدی است که کاربران جستجو میکنند. الگوریتم کبوتر از ترکیب جستجوی کاربران و نقشه برای ارائه صفحات در گوگل استفاده میکند.

الگوریتم گوگل PageRank

الگوریتم پیج رنک(PageRank) یکی از انواع الگوریتم های گوگل است که رتبه پیج را مشخص میکند. تمامی سایت هایی که در یک صفحه قرار دارند براساس یک فرمول در صفحات جایگذاری میشوند.

  • (PR (A) = (1-d) + d (PR (T1)/C (T1) + … + PR (Tn)/C (Tn
  • PR (A) :PageRank یا رتبه صفحه
  • (PR (Ti: رتبه صفحات که نسبت به پیج شماره 1 (A) گوگل رتبه بندی میشود.
  • (C (Ti: تعداد لینک های خروجی
  • d: فاکتورهای تعدیل که بین 0 تا 1 هستند.

PageRank یک سیستم از الگوریتم هایی است که آراء پیوند یک صفحه را از منابع مختلف محاسبه میکند. این الگوریتم تعیین میکند که کدام صفحه با ارزش تر از دیگران است.

گوگل از الگوریتم پیج رنک(PageRank) و تکنیک تطبیق متن ها استفاده میکند که مطالب مرتبط را در هنگام جستجو به شما پیشنهاد دهد. ربات های گوگل به صورت رندوم و در ساعت های مختلف به صفحات ایندکس شده سر میزنند و رتبه صفحات را تغییر میدهند.

انواع الگوریتم های گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار

اگر از سرعت یکی از انواع الگوریتم های گوگل صحبت شود, نام الگوریتم گوگل هامینگ برد یا الگوریتم مرغ مگس خوار را خواهید شنید. الگوریتم مرغ مگس خوار به طور کل برای درک معنای کل پرس و جو در گوگل طراحی شده است. مرغ مگس خوار بر روی تمام کلمات کلیدی تمرکز میکند.
بنابراین به سرعت عبارت جستجو شده را با کلمات کلیدی صفحات مطابقت میدهد.

الگوریتم گوگل Mobile friendly

گوگل, الگوریتم موبایل فرندلی را برای سرعت بخشیدن به صفحات سایت و دسترسی کاربران ارائه کرده است. این مورد یکی از اصلی ترین مسائل برای سئو کار ها میباشد.

چرا که بر روی نتایج جستجو در موبایل بسیار تاثیر گذار است. گوگل صفحات سایت شما را بررسی میکند, اگر صفحات شما برای استفاده در گوشی های هوشمند بهینه نشده باشند بر روی سئو و رتبه سایت شما تاثیر منفی میگذارد.

الگوریتم گوگل EAT

الگوریتم EAT مخفف Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness است و یکی از عوامل مهم ارزیابی کیفیت صفحات وب توسط موتورهای جستجو مانند گوگل است. این الگوریتم در واقع به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحات وب را بر اساس سطح تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن آن‌ها ارزیابی کنند.

این الگوریتم در اساس بر این اصول کار می‌کند:

  1. Expertise (تخصص): این عامل نشان دهنده میزان تخصص نویسنده یا سازنده محتوا در مورد موضوعات مرتبط با صفحه است.
  2. Authoritativeness (اعتبار): این عامل نشان می‌دهد که آیا صفحه یا سایت دارای اعتبار و قدرت در حوزه‌ای خاص است یا خیر.
  3. Trustworthiness (قابل اعتماد بودن): به این معنی است که آیا اطلاعات ارائه شده در صفحه یا سایت، قابل اعتماد و به روز است یا خیر.

با این رویکرد، گوگل و سایر موتورهای جستجو سعی می‌کنند تا صفحات وبی که دارای محتوای با کیفیت، دقیق و قابل اعتماد هستند را در جستجوهای کاربران بالاتر نمایش دهند. این الگوریتم یکی از الگوریتم‌های اصلی ارزیابی کیفیت محتوا وب‌سایت‌ها در جستجوی گوگل است.

یوتیوب یکی از سرویس های گوگل است. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات در مورد یوتیوب هستید، بلاگ آشنایی با نحوه‌ی کار الگوریتم یوتیوب را مطالعه کنید.

خلاصه

افراد زیادی تصور میکنند, انواع الگوریتم های گوگل و به روز رسانی های گوگل, وبسایت را دچار مشکلات بسیار میکند. در صورتی که با یادگیری این الگوریتم ها میتوانید به افزایش رتبه سایت و افزایش ترافیک آن کمک کنید. در صورت ایجاد هر گونه سوال در قسمت نظرات این پست با شما همراه خواهیم بود.

سوالات متداول

در گذشته، گوگل صفحات را به صورت لایه ای ایندکس میکرد و این بسیار زمانبر بود. باتوجه به افزایش روزافزون اخبار، تصاویر در صفحات وب سایت و افزایش انتظار کاربر در جست و جو، سیستم کافئین به کمک گوگل آمده و صفحات را سریع تر و همزمان به طور موازی ایندکس می کند.

الگوریتم پاندا برای مبارزه با سایت هایی با محتوای تکراری و بی کیفیت ایجاد شده و هدف آن، بهبود رتبه سایت هایی با محتوای با کیفیت و جدید است. برای جریمه نشدن توسط الگوریتم پاندا، لازم است محتوای منحصر به فرد و با ارزش تولید کنید، از تکرار کلمات کلیدی بیش از اندازه پرهیز کنید و محتوای تکراری را از وب سایت خود را حذف کنید.

الگوریتم پنگوئن، بک لینک های وب سایت هارو بررسی میکند و امتیاز می دهد. در جدیدترین بروز رسانی، الگوریتم پنگوئن، بک لینک های غیرقابل اعتماد، بک لینک های دارای انکر تکست های مشابه و بک لینک های ساخته شده توسط ربات هارو چک می کند.

الگوریتم کبوتر با هدف بهبود رتبه وب سایت ها در جست و جوی محلی ایجاد شد. این الگوریتم بر نتیجه جست و جوی در google map تاثیر گذاشت.

این الگوریتم، به صفحات خوب امتیاز می دهد. این امتیاز بر اساس ورودی ها و پیوندهای معتبر از سایت های معتبر است و این رتبه بندی موقتی است! ممکن است با توجه به عملکرد دیگر صفحات، تغییر کند.

پیش از ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار توسط گوگل، کاربر در زمان جست و جوی جملات و یا عبارات طولانی در گوگل، دچار مشکل میشد و از جواب اصلی دور میشد. این الگوریتم با هدف بهینه سازی عبارات جست و جو شده، بهترین و نزدیک ترین جواب را به کاربر نمایش میدهد. تفاوت آن با الگوریتم های پنگوئن و پاندا در این است که مرغ مگس خوار، ضد اسپم نیست.

از زمانی که کاربر ترجیح داد برای جست و جو و رفع نیازش در اینترنت از تلفن همراه استفاده کند، این الگوریتم ایجادشد و رقابت سئو در گوشی نسبت به دسکتاپ سخت تر شده است.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید